Az elkötelezettség az egyik legfontosabb dolog, amire egy vállalatnak szüksége van. Hiszen a lojális alkalmazottak a cég mozgatórugói. Ők azok, akik jobban teljesítenek, produktívabbak, hozzásegítik a vállalatot a versenyképesség fenntartásához és hosszú távon a cégnél maradnak.
Azonban az elköteleződés mégsem időben mérhető. Nem attól lesz lojális valaki, hogy minél hosszabb időt tölt a cégnél. De akkor pontosan mi is a szervezeti elkötelezettség és hogyan lehet ezt fokozni?
Mi a szervezeti elkötelezettség?
A szervezeti elkötelezettségre az elmúlt évtizedek alatt számos definíció született. A legjobban mégis a Natalie Allen és John Meyer (1990) -féle meghatározás írja le, miszerint:
„Egy pszichológiai állapot, amely az egyént a szervezethez köti (pl. a szervezet elhagyásának valószínűségét csökkenti).”
Vagyis a szervezeti elkötelezettség az az állapot, amikor a munkavállaló és a vállalat között egyfajta kötelék alakul ki. A dolgozó a munkájával, proaktivitásával és ambíciójával támogatja a szervezet céljainak elérését és előremozdítja a termelékenységét, nyereségességét.
A szervezeti lojalitást nagyon gyakran szinonimaként használják a munkavállalói elkötelezettséggel. A kettő között azonban van egy kis különbség.
A munkavállalói elkötelezettség azt jelenti, hogy az alkalmazott elégedett és lojális a munkájával szemben. Motivációja a saját, személyes sikerélmény elérésére összpontosul.
Míg a szervezeti elkötelezettség során a dolgozónak a személyes teljesítményén túl fontosak a szervezet céljai és produktivitása, és ezért hajlandó plusz erőfeszítéseket is tenni.
A szervezeti elkötelezettség típusai
Allen és Meyer meghatározott egy három komponensű modellt, amely leírja, hogy az elkötelezettségnek milyen típusai vannak. Eszerint megkülönböztetünk:
- Affektív elkötelezettséget
- Folytonos elkötelezettséget
- Normatív elkötelezettséget
1. Affektív elkötelezettség
Ennél a típusnál a munkavállalók erős érzelmi elköteleződést éreznek a munkahelyük iránt. Kétséget kizáróan tudnak azonosulni a szervezet elképzeléseivel, céljaival és működésével. Számukra nem is kérdés, hogy a vállalatnál akarnak maradni, hiszen teljes mértékben beilleszkednek a szervezetbe, elégedettek a munkájukkal és megbecsülve érzik magukat. Minden tevékenységükkel azon vannak, hogy támogassák és segítsék a cég terveinek a megvalósulását.
2. Folytonos elkötelezettség
A folytonos elkötelezettség típust egyfajta lamentálás jellemzi, amikor is, az alkalmazottak nem tudják, hogy mennyire szükséges, hogy a vállalatnál maradjanak. Leginkább a kilépéssel járó költségek adnak okot a maradásra, hiszen már eddig is jelentős időt és energiát fektettek a munkahelyükbe. De további indokként megemlíthető, hogy például nincs másik munkalehetőségük, a bérük a jelenlegi a cégnél kielégítő vagy a nyugdíj miatt már nem váltanak. Ha meg is fordul a fejükben, hogy felmondanak, azt hosszas mérlegelés előzi meg. Mi az előnye és hátránya, ha maradnak és mi annak, ha távoznak?
A folyamatosan elkötelezett munkavállalók jellemzően a cégnél maradnak, viszont nem éreznek annyi motivációt a munkájuk iránt.
3. Normatív elkötelezettség
Ebben az esetben a dolgozókat a kötelességtudat vezérli. Úgy érzik, hogy a szervezetnél kell maradniuk, és bűntudatot éreznek, ha távoznának. Nem akarják cserben hagyni sem a közvetlen kollégáikat, sem az egész vállalatot. Értékelik azt, amit eddig a cég nyújtott a számukra, és fontos számukra a munkatársakkal kialakult jó kapcsolat is. Úgy gondolják, hogy felmondásukkal tudás és tapasztalatbeli hiányt hagynának maguk után, és nehézségeket okoznának az egész szervezetben.
Miért előnyös a szervezeti elkötelezettség?
Kétség sem fér hozzá, hogy minél lojálisabb egy munkavállaló, az annál előnyösebb a vállalat számára. A szervezeti elkötelezettség az egyik legjobb dolog, amit egy cég kívánhat magának, illetve a dolgozóinak. Hiszen ezáltal gördülékenyebb működésre és hosszú távú sikerekre számíthat. Továbbá:
- növekszik a termelékenység és a teljesítmény minősége egyéni és csapat szinten is,
- a cég irányelveit és termékeit/szolgáltatásait az alkalmazottak maximálisan támogatják,
- mérséklődik a hiányzások száma, mert a dolgozók szívesen járnak be a munkahelyükre,
- csökken a fluktuáció, mivel a munkavállalók kitartanak a vállalat mellett, még akkor is, ha nehezebb időszakokon megy át.
Az elkötelezettség fokozását befolyásoló tényezők
Sajnos nem elég elnyerni a munkavállalók szervezeti elkötelezettségét, de azt meg is kell tartani. Ugyanis, ha nem törődünk ezzel, a lojalitás egy idő után hanyatlani kezd, a dolgozó veszít a lelkesedéséből, végül pedig eljuthat a felmondáshoz. Éppen ezért tanácsos szem előtt tartani az alábbi pontokat, hogy a vállalat motorját olajozottan tartsuk:
1. Célok és elvárások világos megfogalmazása
Az elkötelezett alkalmazottak szívesen dolgoznak a szervezeti célok eléréséért. Ehhez viszont ismerniük kell a jövőbeli terveket és azokat az elvárásokat, hogy miként tudják még kiválóbban teljesíteni a feladataikat. A munkavállalók sokkal inkább megbecsülve és motiválva érzik magukat, ha szervesen ki tudják venni részüket a célok megvalósításában a jelenben és a jövőben is egyaránt.
2. Átláthatóság és nyílt kommunikáció
Mélyebb bizalom és magasabb teljesítmény alakul ki a dolgozókban, ha ők is be vannak avatva a vállalat működésébe. Ezért is érdemes őszintén és nyíltan kommunikálni a munkavállalókkal a vállalati stratégiáról, tervekről, a nyereségről és veszteségről. Az egyértelmű és tiszta vízió segít az alkalmazottaknak is jobb döntéseket hozni, részt venni a vállalat növekedésében és hatékonyan csapatban dolgozni.
3. Befogadó munkakörnyezet kialakítása
A munkavállalók lelkesebben dolgoznak és hosszú távon kitartanak egy olyan munkahelyen, ahol maximálisan elfogadják őket és a csapat részesei lehetnek. Fontos, hogy érezzék, hogy tisztelettel bánnak velük, meghallgatják őket és nem éri őket semmilyen megkülönböztetés. Ennek hiányában csökken a lojalitásuk és nem fogják magukat jól érezni a szervezetben.
Egy befogadó környezet megteremtésével azonban ettől nem kell tartani. Csapatépítéssel pedig jobban összekovácsolhatóak a dolgozók, ami növeli a közös munka minőségét és így jobb eredményeket tudnak elérni.
4. Pozitív munkakultúra és az alkalmazotti jólét megteremtése
Hosszú távon elengedhetetlen, hogy az alkalmazottak egy olyan légkörben dolgozzanak, ahol ki tudnak teljesedni a munkájukban, jól érzik magukat és kiegyensúlyozottak. Új ötletekkel állhatnak elő és ezt gond nélkül meg tudják osztani a vezetőjükkel.
A munkavállalói jól-lét megteremtése szintén hozzájárul az elkötelezettség növeléséhez. Ez megnyilvánulhat például wellness vagy edzőtermi bérlet biztosításában, munkahelyi kávézó kialakításában. A lényeg, hogy az alkalmazottak érezzék a törődést, amit pozitív élményként tapasztalnak és ami segít a mentális és fizikai egészségük megőrzésében.
5. Megfelelő bér és képzés és előrelépés lehetőségének a biztosítása
A felmondás egyik leggyakoribb oka, ha a dolgozók már nem éreznek kihívást a munkájukban, nem tudnak előre lépni a ranglétrán vagy ha úgy érzik, alul vannak fizetve.
Ezért fontos, hogy a felelősségüknek, az elvégzett munkájuknak megfelelő méltányos bért kapjanak. Mindemellett nagy jelentősége van a készségeiket fejlesztő képzések biztosításának és az előléptetés lehetőségének is. Ezek fenntartják a munkavállalókban a motivációt. Hiszen egy magasabb tudással, új képességek megszerzésével felelősségteljesebb feladatokat végezhetnek el vagy magasabb pozícióba léphetnek. Egyfajta elismerés és biztatás a számukra, ami azt sugallja, hogy megéri a cégnél dolgozni.
6. Konstruktív visszajelzés
A megbecsülés érzését növeli, ha az alkalmazottak visszajelzést kapnak a munkájukkal kapcsolatban. Arra azonban figyelni kell, hogy ez a visszacsatolás építő jellegű legyen. Ne kritizáljuk őket, hanem mondjuk el nekik, mit csináltak jól, mit rosszul, ez miért számít hibának és hogyan lehet ezt megoldani. Így megérthetik és tanulhatnak hibáikból, és tapasztaltabban léphetnek tovább előre.
Az elkötelezettség akkor működik igazán jól, ha a munkavállaló és a vállalat számára is előnyt jelent. Fontos, hogy felismerjük a dolgozó lojalitásának csökkenését, mielőtt távozna a cégtől. Mindez megmutatkozhat motivációvesztésben, teljesítménycsökkenésben vagy érdektelenségben. Ez akkor jelent problémát, ha nem egy rövid időszakról van szó, hanem a „tünetek” már hónapok óta fennállnak. Ezért érdemes nyitott szemmel járni, érdeklődni a dolgozóknál, hogy vajon mi okozza a gondot. Csak ennek ismeretében tudunk neki segíteni, visszanyerni a cég iránti elkötelezettségét.
Természetesen a legjobb megoldás, ha ezt az állapotot megelőzzük. Ennek alapja az erős szervezeti kultúra és értékek megteremtése és fenntartása. De az is nagyon fontos, hogy a kollégák folyamatos információt kapjanak a cégen belüli történésekről, tervekről és a futó projektekről, hogy sajátjuknak érezzék a vállalati célokat.
Szerző: Pataki-Magyar Gabriella
Ajándék munkaügyi szakértő
HR-esek Fóruma regisztrációhoz
A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni.
Miért érdemes csatlakoznia?
- Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
- Szakértői válaszokat keres
- Megbeszélne egy új eljárást, témát
- Kapcsolatot szeretne építeni
Legutóbbi hozzászólások