fbpx
Oldal kiválasztása

Az elmúlt időszakban minden vállalkozás megérezte a koronavírus gazdaságra gyakorolt hatását, és egyben a digitalizáció még rohamosabb fejlődését is. Ezáltal felértékelődtek az alkalmazottak digitális készségei és a gyors, rugalmas helytállás, amik a cég életben maradásához és versenyképességének megőrzéséhez szükségesek.

Egy globális vagy az iparágban bekövetkezett változásokkal szemben csak az a vállalat tud működőképes maradni, aki az embereit is felkészíti a „meglepetésekre”. Ennek módja a humán erőforrás át vagy tovább képzése, hiszen a piacképes készségek megléte létfontosságú eszköz.

Ezt támasztja alá a Világgazdasági Fórum 2018. évi jelentése „Munkahelyek jövője” címmel, mely szerint 2022-ig a technológiai fejlődés 75 millió munkahelyet fog átalakítani és kb. 133 millió új munkakört fog létrehozni, amelyek új készségeket igényelnek.

Mit jelent az átképzés és a továbbképzés?

Az átképzés (reskilling) az a képzési folyamat, mely során a munkavállaló olyan új készségeket sajátít el, melynek birtokában egy másik munkakör betöltésére lesz alkalmas a vállalaton belül. Ez akkor nagyon fontos, ha az alkalmazott eddigi munkaköre pl. digitális fejlődés miatt megszűnik, vagy a cégnek új készségekkel rendelkező dolgozóra van szüksége.

A továbbképzés (upskilling) alatt azoknak a készségeknek, képességeknek az elsajátítását értjük, amelyek kibővítik, tovább fejlesztik a munkavállaló meglévő kompetenciáit. Ez lehetőséget ad a dolgozónak, hogy jelenlegi munkakörét hatékonyabban, magasabb tudás birtokában végezze vagy előreléphessen egy magasabb szintre.

Miért van rá szükség?

Az átképzés és a továbbképzés egy folytonos stratégiai folyamat, ami időt igényel. Nem egyik napról a másikra történik, ezért érdemes előre gondolkodni, betervezni és összehangolni a cég mindennapi működési folyamataival.

Képzeljünk el egy olyan helyzetet, amikor a cégünknél a jól megszokott, régi technológiákkal és rendszerrel is megfelelően és zökkenőmentesen működik minden. Annak ellenére is, hogy a digitálizáció szüntelenül fejlődik, és a versenytársak is áttértek az újabb technológiákra és követik az aktuális trendeket. Hiszen az ügyfélkörünk stabil, az alkalmazottak már beletanultak és megszokták az eszközök használatát, vagyis mi okunk lenne tovább képezni őket? 

Mígnem egy nap történik valami (pl. egy törvényi rendelkezés), amikor is rákényszerülünk a változásra! Az eddig megszokott rendszerrel szemben újfajta technológiai megoldásokat kell alkalmazni, amihez új készségek szükségesek. De vajon honnan? És ki az, aki ért ehhez?

Ilyenkor új munkaerő felvételéhez folyamodunk, mivel a problémát lehetőleg gyorsan meg kell oldani és nincs már idő arra, hogy a meglévő munkaerőt képezzük át.

Ahhoz, hogy ilyen akut probléma ne forduljon elő, fontos, hogy előrelátóak legyünk. Kísérjük figyelemmel az alkalmazottaink készségének, a cégünk és piaci környezetünk üzleti fejlődését, és a jövőbeli trendeket. Ezzel előre és még időben felkészülhetünk az új technológiák alkalmazására vagy új munkakörök kialakítására a megfelelő emberekkel.

Milyen előnyei vannak?

Bár elsőre egyszerűbbnek tűnhet olyan új munkavállalót alkalmazni, aki már rendelkezik a szükséges készségekkel, azonban a képzés stratégia előnyök olyan sorát rejti magában, amely hosszú távon sokkal kifizetődőbb!

1. Időt és költséget takarít meg

Egy új munkakör betöltésére vagy egyes plusz feladatok ellátására a megfelelő tehetségek toborzása, kiválasztása és megtartása rengeteg időt és költséget igényel. Még ha sikerül is megtalálni a szükséges kompetenciával rendelkező személyt, nem biztos, hogy hosszú távon beválik a cégnél. Ezzel szemben a meglévő alkalmazott át vagy tovább képzésével, aki már bizonyított, ez az idő és pénz megspórolható és a meglévő alkalmazott fejlesztésére fordítható.

2. Erősíti a munkáltatói márkát

A képzésekkel fejlődik a munkavállalók tehetsége, amivel előnyre tesznek szert, és ami növeli az alkalmazotti elköteleződést, valamint a pozitív vélemény kialakulását a vállalatról. Ezt a dolgozók szívesen osztják meg másokkal is. Mindez széles körben erősíti a munkáltatói márkát és segíthet bevonzani a fejlődésre nyitott, új munkavállalókat.

3. Megtartja a legjobb munkaerőt

A vállalkozásban jelenleg dolgozó alkalmazottak ismerik a cég működését és igényeit, a szervezeti kultúráját, az ügyfeleket, üzleti partnereket és bevált munkaerőként erősítik a szervezetet. Az ő képzésükkel elérhető, hogy az új és bizonytalan humán erőforrás felvétele helyett megtartható legyen a már bevált és biztos munkaerő. Hiszen azok a dolgozók, akiknek a cég megbecsüli a tehetségét és további új lehetőségeket biztosít a karrierjük számára, hosszú távon lojálisabbak lesznek és szívesebben maradnak a munkahelyükön.

A képzési stratégia kialakítása

Az átképzés és a továbbképzés egy stratégiai eszköz, mely azt a célt szolgálja, hogy a cég munkavállalói piacképes tudással segítsék a vállalkozás versenyképességét fenntartani. Annak érdekében, hogy ez sikeres legyen, először is a képzési, tanulási kultúrát, hajlandóságot integrálni kell a szervezeti kultúrába. Hiszen az állandóan fejlődő új technológiák és trendek szinte megkövetelik, hogy a dolgozók folyamatosan fejlesszék kompetenciáikat, hogy naprakész munkaerők legyenek.

A képzéseket összhangba kell hozni a felmerülő munkaerőigényekkel és a munkavállalók egyéni céljaival is, hogy ezen stratégia megvalósítása releváns legyen az üzleti célok szempontjából. Emellett figyelembe kell venni, hogy a képzések milyen hatással lesznek a szervezet működésére és arra összpontosítani, hogy hogyan javíthatják az alapvető kompetenciákat a hosszú távú értékek növelése érdekében. Ehhez nyomon kell követni és fel kell mérni a készségbeli hiányosságokat, és ahogy már feljebb említettük, figyelemmel kell kísérni az új üzleti és fogyasztói trendek és digitális technológiák fejlődését.

Mindezeknek megfelelően meg kell határozni és ki kell választani, hogy melyek a legideálisabb képzési programok a célok eléréséhez.      

  • Egy vagy több alkalmas képzésre van szükség?
  • Online platformon kivitelezett vagy specifikusabb, személyes képzések legyenek?
  • Házon belül végezhető vagy külső oktatási intézményben kiszervezett?
  • Illetve fontos kérdés az, hogy mikor iktassuk be a képzéseket? Munkaidőben, munka után esetleg hétvégén?

Mivel minden munkavállaló más készségekkel rendelkezik, ezért akár különböző képzésekre is szükség lehet. Attól függően, hogy milyen szerepet töltenek be az alkalmazottak a szervezeten belül, ezek a szerepek, munkakörök hogyan alakulnak át és milyen digitális eszközöket fognak használni.

A Világgazdasági Fórum 2018-as „Munkahelyek jövője” jelentésében kitér arra is, hogy mely 10 készségre lesz egyre nagyobb az igény 2022-ben és melyek azok, amelyek hanyatlanak.

  1. Analitikus gondolkodás és innováció
  2. Aktív tanulás és tanulási stratégiák
  3. Kreativitás, eredetiség és kezdeményezőkészség
  4. Technológiai tervezés és programozás
  5. Kritikus gondolkodás és elemzés
  6. Komplex problémamegoldás
  7. Vezetés és társadalmi befolyás
  8. Az érzelmi intelligencia
  9. Érvelés, problémamegoldás és ötletelés
  10. Rendszerelemzés és értékelés
  1. Kézügyesség, kitartás és precizitás
  2. Memória, verbális, hallási és térbeli képességek
  3. Pénzügyi, anyagi erőforrások kezelése
  4. Technológiai telepítés és karbantartás
  5. Olvasás, írás, matematika és aktív hallgatás
  6. A személyzet irányítása
  7. Minőség-ellenőrzés és biztonságtudatosság
  8. Koordináció és időgazdálkodás
  9. Vizuális, hallási és beszédkészség
  10. Technológia használata, figyelése és ellenőrzése

Összefoglalva:

Az átképzés és a továbbképzés kétség kívül egy előnyös stratégia a vállalkozás számára. Viszont csak akkor érik el a kívánt eredményt, ha azok szinkronban vannak a munkavállalók céljaival is. A dolgozók az új készségekhez új lehetőségeket is várnak, amelyek egy újabb lépcsőfoknak számít a karrierjükben. Ez azért is nagyon fontos, mert a meglévő alkalmazottak olyan vállalati és piaci ismeretekkel rendelkeznek, amelyek nélkülözhetetlenek a cég számára, de legalábbis nagyon nehezen pótolhatóak. Viszont, hogy az új üzleti céloknak és a cég új rendszerébe megfeleljenek, csupán a kompetenciáik frissítésére, fejlesztésére van szükség. 

Ezért sokkal jövedelmezőbb a rendelkezésre álló biztos tudásba fektetni, mint a bizonytalan újba. Hiszen nagymértékben javítja a vállalat gyors és sikeres alkalmazkodóképességét és lehetővé teszi az innovatív üzleti megoldások alkalmazását egy-egy válságosabb időszakban.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Ajándék munkaügyi szakértő

HR-esek Fóruma regisztrációhoz

A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni. 

Miért érdemes csatlakoznia?

  • Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
  • Szakértői válaszokat keres
  • Megbeszélne egy új eljárást, témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni

Regisztrált fórum használó