fbpx
Oldal kiválasztása

Minden alkalmazott, aki elhagyja a vállalatot, a munkáltatói márka negatív vagy pozitív hírnevét viszi tovább. Ezt viszont nem csak az ott töltött időszak határozza meg! Az offboardinggal egy utolsó mély benyomást tehetünk a dolgozókra, mellyel akár a cég jövőjét is befolyásolhatjuk.

A munkavállalótól való elválás folyamatának minőségével felülírhatjuk a dolgozóban a cégről addig kialakult képet. Hiszen ezek az utolsó tapasztalatok olyan maradandó élményt jelentenek, amelyek meghatározzák:

  • az alkalmazott véleményét a szervezetről
  • a cég/vezető és a távozó munkaerő közötti további kapcsolatot
  • vagy a jövőbeli toborzások sikerességét.

A negatív tapasztalatok híre rendszerint sokkal gyorsabban terjed, mint pozitívaké. Az emberek elégedetlenségüket, sértődöttségüket hamarabb megosztják másokkal, mivel ilyenkor a düh, a bosszúállás vezérli őket, és hogy panaszaik meghallgatásra találjanak. És sajnos, az ilyen munkavállalók általában nagyobb hatást fejtenek ki, mint azok, akik jó véleménnyel vannak. Főleg az online térben. Azonban, ha egy munkáltatói márka erős, a szervezet könnyebben ellenáll a negatív értékeléseknek és gyorsabban tud talpra állni.

A közösségi oldalakon megosztott rossz értékelések tönkre tehetik a munkaerő vonzásába, toborzásába vagy megtartásába fektetett munkát. Ugyanis a Glassdoor, amerikai vállalatértékelő weboldal kutatása szerint, az álláskeresők 70%-a megnézi az internetes véleményeket, mielőtt végső döntést hoznának egy munkalehetőséggel kapcsolatban.

Többek között ezért is van szükség arra, hogy az offboarding folyamatot tudatosan vigyük véghez.

Hogyan segít a pozitív offboarding a vállalatnak?

Bár úgy tűnhet, hogy a jó kilépési folyamat a munkavállaló javát szolgálja, viszont a szervezet számára is számos előnyt jelent.

Minden egyes alkalom, amikor egy munkavállaló elhagyja a céget, egy kiváló lehetőség arra, hogy megerősítsük vagy újra felépítsünk egy pozitív munkáltatói márkát. Lehetőség van bizonyítani a kilépő és többi dolgozó számára, hogy milyen vezetők vagyunk. Hogy törődünk az alkalmazottainkkal, megbecsüljük őket és fontosak a számunkra.

Ez jó hatással van a munkamorál és a dolgozók megtartásának növelésére, a vállalat jó hírnevének fenntartására, a kilépő munkavállalóval való kapcsolat alakulására. Ezen kívül a megfelelő offboarding elősegíti:

  • hogy kilépő munkaerőtől őszinte véleményt, meglátásokat és tanácsokat kapjunk a cégről
  • a pozitív vélemények és értékelések megjelenését a közösségi mádiábanés más internetes oldalakon
  • a kilépő dolgozók mint munkahelyet ajánljanak minket másoknak
  • hogy azok, akik távoztak a cégtől, a jövőben újra nálunk dolgozzanak
  • hogy a meglévő alkalmazottak még inkább elkötelezetté váljanak.

Mindez azonban csak akkor lehetséges, ha a dolgozók felmondását nem tekintjük a személyünk ellen vélt cselekedetnek. És távozásuk miatt nem kezdünk el közömbösen és ridegen viselkedni velük.

Különben a munkavállalók úgy fogják érezni, hogy csak addig számítanak valamit, amíg a cégnél dolgoznak és amíg a vállalat működéséhez és sikeréhez hozzájárulnak. Utána pedig nem kapják meg a kellő tiszteletet, amikor úgy döntenek, hogy máshol kívánják folytatni tovább az útjukat.

Az embereknek különböző céljaik, ambícióik vannak, amelyek munkahelyváltásra sarkallják őket. Munkáltatóként fontos tisztában lenni vele, hogy a dolgozók felmondása egy idő után, természetes dolog. Hiszen ma már nagyon ritka, hogy a munkavállalók az egész dolgozói pályafutásukat egy cégnél töltsék el. Főleg a fiatalabb generáció számára természetes, hogy 2-5 évente munkahelyet váltanak.

Munkaadóként érdemes inkább arra törekedni, hogy segítsük a kilépő dolgozót, ahelyett, hogy megnehezítenénk a dolgát. Legyünk részesei a karrierje alakulásának, mert az alkalmazottak ezt értékelni fogják.

Hogyan lehet pozitív az offboarding folyamat?

A hatékony kilépési folyamat megmutatja a dolgozóknak, hogy nem egyfajta gépként kezeljük őket, akik hozzájárulnak a termeléshez. Hanem értékes emberként tekintünk rájuk. Ehhez azonban érdemes a következő lépéseket betartani, melyek segítenek egy megfelelő és munkaerő orientált offboarding megteremtésében!

Adjunk vezetői ajánlást

A kilépő munkavállalónak a könnyebb előrejutás érdekében valószínűleg szüksége lesz egy vezetői ajánlásra. Vezetőként ajánljuk fel neki, hogy az önéletrajzában referenciaként tüntesse fel a céget és ehhez írjunk neki egy ajánlólevelet, amelyben megadjuk az elérhetőségeinket, amelyen az új munkaadója el tud minket érni. Ezáltal nem csak hiteles lesz a vezetői ajánlás, de az alkalmazottat is jobb színben tünteti fel az új munkaadója szemében.

Búcsúztassuk el

Lehetőség szerint egy közös összejövetel formájában a kollégákkal együtt köszönjük el a dolgozótól. Ez lehet egy közös ebéd egy étteremben vagy egy koccintás a munkahelyen. Kedves gesztus, ha búcsúajándékot is adunk, amiről majd jó szívvel fog ránk emlékezni.

Értékeljük a munkáját

Mondjuk el az alkalmazottnak, hogy mennyire értékeljük mindazt, amit a cégért tett. Hogy mennyire vagyunk elégedettek az itt végzett munkájával, hogy hogyan járult hozzá a cég sikeréhez és milyen hatással volt ránk és a vállalat működésére.

Mindezt racionálisan és negatív érzelmektől mentesen tegyük, hiszen nem szabad rossz érzéseket táplálni és kevésbé jó véleménnyel lenni róla, csak azért mert távozik a vállalattól.

Tanúsítsunk megértést

A kilépési interjú lehetőséget ad, hogy munkáltatóként megértsük miért távozik az alkalmazott és azt is, hogy milyen volt neki a cégnél dolgozni. Még abban az esetben is tanúsítsunk megértést, ha a felmondás oka a szervezethez kapcsolódik (pl. alacsony fizetés, rossz vezető, nem megfelelő munkakörülmények).

Ha megfelelő környezetet tudunk teremteni, ahol a dolgozó biztonságban érezheti magát, akkor őszintén fog beszélni ezekről a dolgokról.

Ezekből az információkból ugyanis sokat tanulhatunk. Felhasználhatóak arra, hogy a szükséges intézkedéseket megtegyük a gyors innováció érdekében. Elkerülve ezzel, hogy a jövőben további felmondásokhoz vezessen. Gratuláljunk a dolgozónak a döntéséhez és kívánjuk neki sok sikert a karrierje építéséhez.

Segítsünk a tapasztalatok átadásában

A munkavállaló távozásával megüresedik a pozíciója, a feladatai pedig átkerülnek egy vagy akár több alkalmazotthoz. Viszont attól függetlenül, hogy a dolgozó tudja hogyan kell elvégezni a munkáját, nem biztos, hogy tisztában van azzal, hogy ezt hogyan adja át másoknak.

Vezetőként segítsünk megtervezni és tanácsot adni, hogy a maradék időben kit kell betanítania és hogyan kell átadni a munkáját. Ezzel azt bizonyítjuk, hogy a felmondás ellenére is segítséget nyújtunk és hogy képesek vagyunk kezelni a kialakult helyzetet.

Az alkalmazott távozása után nem kell feltétlenül megszakítani vele a kapcsolatot. Fenntarthatjuk a jó viszonyt, sőt, ezt érdemes is, mivel kölcsönösen előnyös lehet mindkét fél számára. A jövőben ez az ismeretség további lehetőségekhez és partnerségekhez vezethet.

Gyakran egy pozitív ajánlás egy jelenlegi vagy volt munkavállalótól nagyobb hatással bír, mint egy jól kidolgozott és költséges marketingterv.

Ezért is fontos az offboarding kezelésének módja, mert a belefektetett energia később pozitívan megtérül.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Forrás