fbpx
Oldal kiválasztása

Az alkalmazottak képzése az egyik leghatékonyabb módszer a készségeik fejlesztésére, valamint elégedettségük és lojalitásük növelésére. Azonban nem mindegy, hogy az edukáció milyen minőségben megy végbe! A munkavállalók élvezik az oktatást? A tananyag odaláncolja őket a monitor elé? Vagy csak alig várják, hogy túl legyenek rajta?

A dolgozók számára érdekes és a vállalat igényeinek is megfelelő tanfolyamot összeállítani nem könnyű. Főleg, hogy a vállalati képzés az üzleti fejlődés egyik alapvető eszköze. Sok mindenen múlhat a sikere vagy a bukása. Ha csak egy egyszerű, tömegterméknek számító e-learning eszközt választunk és várjuk a csodát, az nem vezet előre. Ettől egyedibb és modernebb megoldásra van szükség!

Az alábbiakban 5 olyan tippet mutatunk be, amelyek online vagy offline oktatás esetén is alkalmazhatóak és amelyektől a képzések:

 

  • érdekesek lesznek a dolgozók számára
  • megoldást nyújtanak a szervezeti problémákra
  • üzleti fejlődést tesznek lehetővé.

1. A vállalat igényeihez és növekedéséhez alkalmazkodó szoftver

Első és egyik legfontosabb lépés, hogy olyan szoftvert válasszunk a képzésekhez, amely teljes mértékben megfelel a vállalat igényeinek. Kritikus szempont, hogy a rendszer képes legyen adaptívan és testre szabhatóan lépést tartani a változásokkal és ha szükség van rá, akkor újabb és újabb funkciók fejlesztésével segítse az oktatást. Egy folyamatosan fejlődő cégnek erre különösen oda kell figyelnie. Változások bármikor, szinte egyik napról a másikra bekövetkezhetnek, amihez a szoftvereknek is alkalmazkodniuk kell.

Ez a fajta konfiguráció és az alkalmazkodóképesség azonban nem merülhet ki például csak a betű típusának és színének megváltoztatásában. Ettől komplexebb megoldásra van szükség! Például a rendszert a fejlesztők képesek legyenek úgy fejleszteni, hogy közben ne gátolják az aktuális munkafolyamatokat. Vagy a vállalat egyedi és növekvő igényeihez mérten a funkcionalitást megfelelően formázható legyen.

2. Vállalati kihívásokat megoldó képzések

Az oktatásokat érdemes a szervezetben felmerülő kihívásokra összpontosítva megtervezni. Ugyanis hiába biztosítunk bármilyen magas kvalitású képzést, ha az nem tud megfelelő hatást gyakorolni a fennálló problémákra.Az oktatásokat érdemes a szervezetben felmerülő kihívásokra összpontosítva megtervezni. Ugyanis hiába biztosítunk bármilyen magas kvalitású képzést, ha az nem tud megfelelő hatást gyakorolni a fennálló problémákra.

Fontos, hogy a képzés képes legyen biztosítani a nehézségek megoldását és ezáltal pozitívan befolyásolni az üzleti eredményeket. Függetlenül attól, hogy az edukáció online vagy offline történik. Ha meghatározzuk, hogy mi a cél, illetve az egyes területeken milyen szükséges készségek és ismeretek hiányosak, az megadja, hogy a képzés létrehozásakor mire kell összpontosítani. Mit szeretnénk elérni?

Az alkalmazottak megtartási arányán szeretnénk javítani? Vagy a termelékenységet fokozni?

3. Csak a lényeges információk átadása

Az oktatási anyagok egyik buktatója a túl sok és felesleges tartalom. Amellett, hogy ez elveszi a dolgozók értékes idejét, elveszi a figyelmet a valóban lényeges dolgokról. A tanuló unni fogja a hosszú, unalmas és száraz szöveget és a lelkesedése alábbhagy.

Ha szeretnénk:

  • megragadni a munkavállaló figyelmét,
  • hogy a szükséges tudást teljes mértékben elsajátítsa,
  • és az oktatás a várt eredményeket hozza,

 

akkor a tananyagnak letisztultnak, érthetőnek kell lennie és csak a valóban releváns információkat tartalmazza. Fontos, hogy a képzés lefedje az alapokat és jól strukturáltan legyen felépítve.

Hiszen ezáltal lesz hatékony és fog értéket képviselni nem csak a dolgozó, de a cég számára is.

4. Az érdeklődés fenntartása hatékony technikákkal

Az említett releváns infók mellett fontos, hogy olyan elemekkel tűzdeljük meg a tananyagot, ami fenntartja a munkavállalók érdeklődését és elkötelezetté teszik őket a tanulás iránt. Ugye, mi sem szeretnénk azt, hogy a dolgozók unottan várják az oktatás végét? Ehelyett inkább élvezzék, hogy új ismeretekre tehetnek szert.

A hagyományos szöveges, esetleg képi ábrázolást is tartalmazó tananyag már a múlté. A figyelem megragadásához ettől sokkal több kell.

Videók – A videó sokkal hatékonyabb ismeretátadást tesz lehetővé. A tanulónak vizuális információt biztosít, ami által sokkal könnyebben elsajátítja a szükséges tudást.

Hasonlatok, metaforák, analógiák – Az emberek legkönnyebben úgy tanulnak, ha a dolgokat el tudják képzelni, tudják valamihez hasonlítani, tudnak mire asszociálni. Ezért ha pl. egy fogalom elmagyarázásához hasonlatot vagy metaforát használunk, az segít megragadni a dolog lényegét.

Storytelling – Azaz a történetmesélés. Ez egy rendkívül hatásos eszköz nem csak az oktatásban, de az értékesítésben is. Egy olyan történet, amivel az alkalmazott is tud azonosulni, sokkal jobban segít elsajátítani, megérteni, kézzelfoghatóvá tenni a tananyagot.

5. Egyedi tartalmak szerkesztése

Minél testreszabottabb, minél egyedibb egy oktatási tartalom, annál nagyobb érdeklődést fog kiváltani. A mindenki által használt hagyományos és sablonos képek, effektek, clip artok vagy bármilyen más média eszközök már nem túl hatásosak. Nem képesek megerősíteni a tananyagot és kíváncsiságot ébreszteni a tanulóban.

Érdemes kreatívan gondolkozni és ötletes megoldásokkal kiegészíteni a prezentációt. Új elemeket alkalmazni, mert ha minden tanulási modul ugyanúgy néz ki, az kevésbé tartja fenn a figyelmet és alacsony elkötelezettségi arányt eredményez.

Egy jól összerakott és kreatív öltetekkel átszőt tanítási modulrendszer képes elérni, hogy a munkavállalók nem csak a cégen belüli problémákat lesznek képesek kezelni. Javítani tudják hatékonyságukat és akár a magánéleti kihívásaikra is találhatnak megoldást. A cég ezáltal több fronton tud segítséget nyújtani, továbbá a vállalat iránti lojalitás is exponenciálisan növekedni fog.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Forrás