Az alkalmazottak képzése az egyik leghatékonyabb módszer a készségeik fejlesztésére, valamint elégedettségük és lojalitásük növelésére. Azonban nem mindegy, hogy az edukáció milyen minőségben megy végbe! A munkavállalók élvezik az oktatást? A tananyag odaláncolja őket a monitor elé? Vagy csak alig várják, hogy túl legyenek rajta?
A dolgozók számára érdekes és a vállalat igényeinek is megfelelő tanfolyamot összeállítani nem könnyű. Főleg, hogy a vállalati képzés az üzleti fejlődés egyik alapvető eszköze. Sok mindenen múlhat a sikere vagy a bukása. Ha csak egy egyszerű, tömegterméknek számító e-learning eszközt választunk és várjuk a csodát, az nem vezet előre. Ettől egyedibb és modernebb megoldásra van szükség!
Az alábbiakban 5 olyan tippet mutatunk be, amelyek online vagy offline oktatás esetén is alkalmazhatóak és amelyektől a képzések:
- érdekesek lesznek a dolgozók számára
- megoldást nyújtanak a szervezeti problémákra
- üzleti fejlődést tesznek lehetővé.
1. A vállalat igényeihez és növekedéséhez alkalmazkodó szoftver
Első és egyik legfontosabb lépés, hogy olyan szoftvert válasszunk a képzésekhez, amely teljes mértékben megfelel a vállalat igényeinek. Kritikus szempont, hogy a rendszer képes legyen adaptívan és testre szabhatóan lépést tartani a változásokkal és ha szükség van rá, akkor újabb és újabb funkciók fejlesztésével segítse az oktatást. Egy folyamatosan fejlődő cégnek erre különösen oda kell figyelnie. Változások bármikor, szinte egyik napról a másikra bekövetkezhetnek, amihez a szoftvereknek is alkalmazkodniuk kell.
Ez a fajta konfiguráció és az alkalmazkodóképesség azonban nem merülhet ki például csak a betű típusának és színének megváltoztatásában. Ettől komplexebb megoldásra van szükség! Például a rendszert a fejlesztők képesek legyenek úgy fejleszteni, hogy közben ne gátolják az aktuális munkafolyamatokat. Vagy a vállalat egyedi és növekvő igényeihez mérten a funkcionalitást megfelelően formázható legyen.
2. Vállalati kihívásokat megoldó képzések
Az oktatásokat érdemes a szervezetben felmerülő kihívásokra összpontosítva megtervezni. Ugyanis hiába biztosítunk bármilyen magas kvalitású képzést, ha az nem tud megfelelő hatást gyakorolni a fennálló problémákra.Az oktatásokat érdemes a szervezetben felmerülő kihívásokra összpontosítva megtervezni. Ugyanis hiába biztosítunk bármilyen magas kvalitású képzést, ha az nem tud megfelelő hatást gyakorolni a fennálló problémákra.
Fontos, hogy a képzés képes legyen biztosítani a nehézségek megoldását és ezáltal pozitívan befolyásolni az üzleti eredményeket. Függetlenül attól, hogy az edukáció online vagy offline történik. Ha meghatározzuk, hogy mi a cél, illetve az egyes területeken milyen szükséges készségek és ismeretek hiányosak, az megadja, hogy a képzés létrehozásakor mire kell összpontosítani. Mit szeretnénk elérni?
Az alkalmazottak megtartási arányán szeretnénk javítani? Vagy a termelékenységet fokozni?
3. Csak a lényeges információk átadása
Az oktatási anyagok egyik buktatója a túl sok és felesleges tartalom. Amellett, hogy ez elveszi a dolgozók értékes idejét, elveszi a figyelmet a valóban lényeges dolgokról. A tanuló unni fogja a hosszú, unalmas és száraz szöveget és a lelkesedése alábbhagy.
Ha szeretnénk:
- megragadni a munkavállaló figyelmét,
- hogy a szükséges tudást teljes mértékben elsajátítsa,
- és az oktatás a várt eredményeket hozza,
akkor a tananyagnak letisztultnak, érthetőnek kell lennie és csak a valóban releváns információkat tartalmazza. Fontos, hogy a képzés lefedje az alapokat és jól strukturáltan legyen felépítve.
Hiszen ezáltal lesz hatékony és fog értéket képviselni nem csak a dolgozó, de a cég számára is.
4. Az érdeklődés fenntartása hatékony technikákkal
Az említett releváns infók mellett fontos, hogy olyan elemekkel tűzdeljük meg a tananyagot, ami fenntartja a munkavállalók érdeklődését és elkötelezetté teszik őket a tanulás iránt. Ugye, mi sem szeretnénk azt, hogy a dolgozók unottan várják az oktatás végét? Ehelyett inkább élvezzék, hogy új ismeretekre tehetnek szert.
A hagyományos szöveges, esetleg képi ábrázolást is tartalmazó tananyag már a múlté. A figyelem megragadásához ettől sokkal több kell.
Videók – A videó sokkal hatékonyabb ismeretátadást tesz lehetővé. A tanulónak vizuális információt biztosít, ami által sokkal könnyebben elsajátítja a szükséges tudást.
Hasonlatok, metaforák, analógiák – Az emberek legkönnyebben úgy tanulnak, ha a dolgokat el tudják képzelni, tudják valamihez hasonlítani, tudnak mire asszociálni. Ezért ha pl. egy fogalom elmagyarázásához hasonlatot vagy metaforát használunk, az segít megragadni a dolog lényegét.
Storytelling – Azaz a történetmesélés. Ez egy rendkívül hatásos eszköz nem csak az oktatásban, de az értékesítésben is. Egy olyan történet, amivel az alkalmazott is tud azonosulni, sokkal jobban segít elsajátítani, megérteni, kézzelfoghatóvá tenni a tananyagot.
5. Egyedi tartalmak szerkesztése
Minél testreszabottabb, minél egyedibb egy oktatási tartalom, annál nagyobb érdeklődést fog kiváltani. A mindenki által használt hagyományos és sablonos képek, effektek, clip artok vagy bármilyen más média eszközök már nem túl hatásosak. Nem képesek megerősíteni a tananyagot és kíváncsiságot ébreszteni a tanulóban.
Érdemes kreatívan gondolkozni és ötletes megoldásokkal kiegészíteni a prezentációt. Új elemeket alkalmazni, mert ha minden tanulási modul ugyanúgy néz ki, az kevésbé tartja fenn a figyelmet és alacsony elkötelezettségi arányt eredményez.
Egy jól összerakott és kreatív öltetekkel átszőt tanítási modulrendszer képes elérni, hogy a munkavállalók nem csak a cégen belüli problémákat lesznek képesek kezelni. Javítani tudják hatékonyságukat és akár a magánéleti kihívásaikra is találhatnak megoldást. A cég ezáltal több fronton tud segítséget nyújtani, továbbá a vállalat iránti lojalitás is exponenciálisan növekedni fog.
Szerző: Pataki-Magyar Gabriella
Legutóbbi hozzászólások