fbpx
Oldal kiválasztása

A távmunka megállíthatatlan terjedésével és állandósulásával egyre nagyobb igény mutatkozik a távoktatásra is. Hiszen ebben a munkarendben a személyes képzés már nem, vagy csak nagyon nehezen kivitelezhető. Viszont felmerül a kérdés, hogyan lehet hatékonyan tovább képezni a távoli dolgozókat? Milyen előnyei vannak? És mire kell odafigyelni?

A távoktatás számos vállalatnak jelenthet megoldást, mert lehetővé teszi, hogy a munkavállalók a világ bármely részén tovább fejlesszék készségeiket, új tudásra tegyenek szert, ezáltal minőségibb munkát végezzenek.

Mi a távoktatás?

A munkahelyi távoktatás vagy távképzés alatt azt a fajta edukációt értjük, ami a dolgozók készségeinek, képességeinek továbbfejlesztését jelenti és ami a munkahelytől vagy képzési helyszíntől távol, online módon történik. Kifejezetten olyan munkavállalóknak szól, akik távolról dolgoznak és nem az irodából.

A távoktatás történhet szinkron vagy aszinkron módon.

Szinkron módon

  • ugyanabban az időben, de különböző helyen,
  • általában csoportosan,
  • élő webináriumon, virtuális tantermekben, azonnali üzenetküldéssel történik.

Aszinkron módon

  • különböző időben, ugyanazon a helyen,
  • jellemzően önállóan,
  • online vagy e-mailes kurzussal, előre felvett videós leckékkel, igény szerint webes szemináriumokkal történik.

A távképzés nem összekeverendő azonban a virtuális oktatással. Bár hasonlóan hangzanak, némi különbség mégis van köztük. Míg a távoktatás minden esetben távolról történik, addig a virtuális képzés történhet személyesen és távolról is.

A virtuális képzés egy olyan képzés, ami a technológia segítségével szimulálja a valós életbeli helyzeteket. Ilyen például egy értékesítési telefonbeszélgetés eljátszása.

Mikor van szükség a távoktatásra?

A távoktatásra már azelőtt érdemes felkészülni, amikor azt ténylegesen alkalmazni kellene. Ezért jó tisztában lenni azzal, hogy melyek azok az esetek, amikor a távképzésre valóban szükség van.

Ilyen helyzet lehet, amikor:

  • a szervezet még csak tervezi, hogy részben vagy teljesen áttér a távmunkára
  • vagy már átállt a távmunkára
  • a vállalat tervezi, hogy új, távoli alkalmazottakat foglalkoztasson
  • vagy már néhány meglévő munkavállaló távolról dolgozik
  • növelni szükséges a távmunkások motivációját, elkötelezettségét.

Természetesen a távoktatás lehetőségét és szükségességét befolyásolja az iparági és munkaköri különbségek is. Hiszen vannak olyan esetek, amikor a távoktatás nem kivitelezhető, főleg a gyakorlati feladatokat illetően.

Milyen előnyei vannak?

Folytonosság

 – Bármilyen változás történjen szervezeten belül vagy a munkavállalók életében és ezért például egyik napról a másikra home office-ban kell dolgozniuk, a távoktatásnak köszönhetően nem kell lemaradniuk, tovább tudják fejleszteni készségeiket. Ez a megoldás az alkalmazottak és a vállalat szempontjából is előnyös, mert nem kell attól tartani, hogy távmunka miatt a szükséges készségek hiánya csorbítja a termelékenységet.

Termelékenység növelése

 – A távolról dolgozó munkavállalók képességeinek fejlesztésével bővül a tudásuk, ami által nő a munkájuk minősége és így fokozódik a vállalat termelékenysége is.

Folyamatos hozzáférés, ismeretek megőrzése

 – Az online módban történő oktatás egyik nagy előnye, hogy amellett, hogy különböző formátumokban elérhető (pl. podcast, videó) számos alkalommal visszanézhető. A dolgozók így mélyebben el tudják sajátítani a tananyagban elhangzottakat és sokkal jobban megmaradnak az új ismeretek.

Bárhol, bármikor

 – Bár triviálisnak tűnik, mégis meg kell említenünk. Hiszen a munka – magánélet egyensúlyának megteremtése mellett, az egyik legideálisabb előny, hogy az alkalmazottak a saját időbeosztásukhoz igazítva bárhol és bármikor el tudják végezni a képzéseket.

Alkalmazotti elköteleződés fokozása

 – A minél több új ismeret megszerzése eredményeként a munkavállalóknak nő az önbizalmuk és a magabiztosságuk a munkájuk iránt. Ennek köszönhetően nő a motivációjuk és magasabb teljesítményt érhetnek el, ami egy pozitív megerősítést ad a munkájukkal kapcsolatban.

Költséghatékony

 – Az online képzések előnye, hogy nincs szükség terembérlésre, esetleges utaztatásra, és nem kell a dolgozónak távol lennie a képzések idejére. Így nem esik ki a termelésből sem. Ez mind-mind olyan tényező, ami miatt a távoktatás költséghatékony megoldásnak bizonyul a személyes képzéssel szemben.

Csökken a hiányzások száma

 – Mivel a munkavállalók akár a saját időbeosztásuknak megfelelően bármikor elvégezhetik a képzéseket, ezért minimális annak az esélye, hogy valaki ne csinálja meg, úgymond hiányozzon az oktatásról.

Azonnali visszajelzés

 – A képzésben résztvevők azonnali visszajelzést kaphatnak az elért teljesítményükről. Nem kell várniuk egy ember által történő kiértékelésre.

Milyen kihívásokat tartogat?

Személytelen

 – Mivel a dolgozók fizikailag nem vesznek részt az oktatáson, nincsenek személyes kapcsolatban sem az oktatóval, sem a képzésben résztvevő többi alkalmazottal, ezért a távoktatás személytelennek hathat.

Kommunikációs nehézségek

 – A távoktatás egyik nehézsége, hogy a munkavállalók nem kapnak azonnali választ a tanulás közben felmerülő kérdéseikre. Főleg akkor, ha az edukáció aszinkron módon történik. Ez akár némi elakadást okozhat a tananyag elsajátításában.

Nehéz összpontosítás

 – A távmunka egyik hátránya, hogy például home office-ban rengeteg zavaró tényező merülhet fel, ami szabotálja a feladatra összpontosított folyamatos koncentrációt. Ez ugyanúgy problémát okozhat a képzések zökkenőmentes teljesítésében is.

Esetleges további képzések szükségessége

 – Nem biztos, hogy a távoktatás során minden szükséges információt sikerül átadni a munkavállalóknak, főleg gyakorlati szinten, ezért szükség lehet további képzések biztosítására.

Milyen módszerei vannak a távoktatásnak?

A technológia fejlődésének köszönhetően ma már szerencsére számos eszköz, platform segíti a távoktatást. Így minden szervezet ki tudja választani, hogy számára melyik a legideálisabb módszer, amivel hatékonyan tudja továbbképezni a munkavállalói készségeit. A legjobb megoldás, ha egyszerre többféle formátumot is használnak, amivel még eredményesebben adható át a tudás.

A teljesség igénye nélkül az edukációban segíthet:

  • különböző szoftverek, modulok
  • élő online videós oktatás
  • podcastok, hanganyagok
  • előre felvett oktató videó
  • letölthető munkafüzetek
  • képek, képernyőképek
  • webes szemináriumok
  • virtuális oktató által vezetett képzés
  • szimulációk
  • prezentációk.

Az oktatás során egy kiváló módszer lehet még a gamifikáció, azaz a játékosítás. Ezzel sokkal interaktívabbá, érdekesebbé tehető a tanulás. A dolgozókat motiváltabbá és elkötelezettebbé teszi a képzés iránt is. Például „egymás ellen” versenyezhetnek, hogy ki teljesít jobban, ki ér magasabb pontszámot, ki kerül feljebb a ranglistán. Tanúsítványokat kaphatnak a képzés sikeres elvégzéséért. Egyfajta egészséges versenyt, játékos tanulást tesz lehetővé.

Mindezeken kívül az is nagyon fontos, hogy a cégek milyen kommunikációs csatornát választanak az oktatáshoz. Természetesen ehhez az e-mail egy nagyszerű és hagyományos platform, de vannak olyan további szoftverek, melyek támogatják a gördülékeny kommunikációt és képzést. (pl. Trello, Asana, Slack, stb.) Ráadásul ezekkel egy tanulói közösség is létrehozható, hiszen ha egyidejűleg több alkalmazott is részt vesz a képzésen, akkor csoportosan tudnak kommunikálni nem csak az oktatóval, de egymással is, megosztva a tippeket és tapasztalatokat.

Mire érdemes még odafigyelni?

A távoli alkalmazottak oktatása során adódhatnak olyan szempontok, amelyek fölött nem szabad elsiklani. Hiszen, ha ezekre odafigyelünk, akkor nem csak sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat, de sokkal gördülékenyebbé tehetjük az edukálás folyamatát. Íme, néhány olyan tényező, amit még az oktatás megkezdése előtt tartsunk szem előtt:

Képzések optimalizálása különböző eszközökre

A különböző mobileszközökön való hozzáférés ma már alapvető fontosságú a távképzéseknél is. Ahogy az is, hogy bármikor hozzáférhető legyen. A tananyagok mobilfelületen való elérhetőségére azért van szükség, mert a távmunkában dolgozók nem feltétlenül csak otthonról dolgoznak, így nem mindig van lehetőségük laptop használatára. Ehelyett okostelefont vagy tabletet használnak.

Élő oktatóvideó rögzítése

Mivel nem biztos, hogy mindenki részt tud venni egyazon időben egy élő videós oktatáson, ezért érdemes rögzíteni ezeket a videókat, hogy aki lemaradt, az később be tudja pótolni. Ezzel biztosítva mindenki számára, hogy maradéktalanul elsajátítsa az edukáció során elhangzottakat.

Nyomonkövetés és visszajelzés kérése

Az oktatás hatékonyságát és sikerességét azzal lehet a legjobban felmérni, ha folyamatosan nyomon követjük. Ennek legegyszerűbb módja, ha a képzésben résztvevő munkavállalóktól visszacsatolást kérünk. Tegyünk fel olyan kérdéseket, hogy:

  • Mi tetszett vagy nem tetszett a képzésben?
  • Az elvárásoknak megfelelő volt?
  • Hasznos volt az oktatás?
  • Javasolnak-e valamilyen változtatást?
  • Milyen más képzésekre lenne szükségük?

Ilyen és hasonló kérdésekből megtudhatjuk, hogy a dolgozóknak mennyire sikerült, elsajátítani a tananyagot, mennyire volt érthető, releváns tudást kaptak-e vagy könnyen tudták-e kezelni az oktatási platformokat. Választ kaphatunk arra is, hogy milyen irányban érdemes elindulni a fejlesztések során és milyen más készségek fejlesztésére van még szükség.

A szervezeti kultúra része

Tanácsos a távképzést a szervezeti kultúra részévé tenni. Így a munkavállalóknak természetes lesz, hogy míg a cégnél dolgoznak, addig ilyen oktatásokon kell részt venniük. Ehhez persze az is nagyon fontos stratégiai elem, hogy a képzések folyamatosan biztosítva legyenek és ne csak egyszeri alkalomként tekintsenek rájuk. Ráadásul ezt a munka és a piaci környezet állandó változása is szükségessé teszi.

A megszerzett tudás azonban csak akkor ér bármit is, ha azt a dolgozó hasznosítani is tudja a munkája során. Fontos, hogy lehetőséget kapjon, hogy az új ismereteit a gyakorlatban is ki tudja próbálni, tapasztalatot szerezzen benne.

Lényeges továbbá az is, hogy azok, akik ugyanazt a munkakört töltik be – de ezen alkalmazottak egy része az irodában, más része pedig távmunkában dolgozik – ugyanabban a képzésben részesüljenek. Hiszen a távoktatás egyik legfontosabb célja, hogy a távoli dolgozókat segítse az irodai dolgozókkal összekapcsolni és egyazon tudást biztosítani a számukra.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Forrás

Ajándék munkaügyi szakértő

HR-esek Fóruma regisztrációhoz

A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni. 

Miért érdemes csatlakoznia?

  • Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
  • Szakértői válaszokat keres
  • Megbeszélne egy új eljárást, témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni

Regisztrált fórum használó