fbpx
Oldal kiválasztása

Nagyon sokakat letaglózott az a döntés, hogy a munkájukat egyik hétről vagy egyik napról a másikra otthonról kell végezni. A koronavírus sok cégnek rengeteg munkavállalóját kényszerítette home office-ba, ami egyeseket sokként, másokat talán pozitívan érintett. Persze, valahol – főleg az IT cégeknél – erre már eddig is volt példa, de ahol nem, ott a dolgozóknak egy teljesen új életmódot kellett kialakítania. Leginkább azoknak a szülőknek, akiknek a kiskorú gyerekeik is otthon maradtak.

Azt most még nem lehet pontosan tudni, hogy mikor áll vissza minden a régi kerékvágásba, azonban azt igen, hogy ebben a pandémiás időszakban a vállalatok és dolgozóik megtapasztalják, hogy mennyire hatékonyan tud működni náluk a távmunka.

A home office-ban minden munkavállalónak kialakult egy napi rutinja, amibe nem tartozik bele az oda-vissza ingázás a munkahely és az otthon között, az irodában töltött órák, alkalmanként túlórák száma, a folyamatos felügyelet vagy a kollégákkal folytatott (munka közbeni) cseverészés. Ehelyett egy sokkal szabadabb és kényelmesebb, – esetenként kaotikusabb – viszont elszigeteltebb formában végzik a munkájukat.

Ez a bezártság főleg az introvertált személyiségeknek kedvez. Ők ebben a radikális helyzetben is szerencseként élik meg a távmunkát, míg extrovertált társaik valóságos börtönben érezhetik magukat. Természetesen az egész home office-t megahatározza, hogy otthon nyugodt körülmények között tudnak dolgozni vagy ennek gördülékenységét szabotálja:

  • a család és/vagy gyerekek
  • az otthoni körülmények
  • a megfelelő IT infrastruktúra hiánya
  • a feladatok és munkafolyamatok átszervezése
  • a személyes munkakapcsolat hiánya.

Hogyan értékelik a munkavállalók a home office-t?

Egy korábbi KSH kutatás jól mutatja, hogy akik megtapasztalták az otthoni munkavégzést, azok számos előnyt tulajdonítanak neki.

A KSH 2018. első negyedévére vonatkozó felmérése során a távmunkát vizsgálták meg 15-74 éves férfiak és nők körében. Kiderült, hogy abban az évben az alkalmazottakból 144 000 fő dolgozott távmunkában, ebből 96 ezren home office-ban, ami a 25-39 évesek között volt a legnépszerűbb. A távmunka, beleértve a home office-t is, sok-sok előnnyel és hátránnyal jár, amiről a válaszadók véleménye igencsak megoszlott.

Az eredmények alapján elmondható, hogy a távmunka (zömében a home office) tulajdonságait a távmunkában nem dolgozó alkalmazottak – vélt vagy valós tapasztalatok alapján – negatívumként ítélték meg, míg a távmunkát végzők pozitívra értékelték.

Forrás: KSH 2018, Távmunka és „home office”

Ha a munkavállalóknak ismét vissza kell térniük a hagyományos munkarendbe az egy újbóli megszokással fog járni. Megszokni, hogy minden reggel és délután újra a dugóban kell zakatolni a munkahelyre és vissza, elhagyni a megszokott kényelmes és szabad munkavégzést és vissza kell térni a mókuskerékbe. Ez valakinek áldás, hiszen alig várja, hogy „újra” munkába állhasson, míg másnak egy porcikája sem kívánkozik vissza az irodába. Mindezt pedig már saját tapasztalataik alapján tudják.

A COVID-19-es home office hullám azonban nem csak a munkavállalókat érinti. Számos cégnél a vezető is erre kényszerül, ami egy rettentő nagy próbatétel a számukra. Jelenleg egy olyan válsághelyzetben próbálnak meg helyt állni, ahol a cég fenntartásán kívül gondoskodnak a kollégáikról, igyekeznek minden kérdésre kielégítő választ adni, ráadásul ott van még a magánéletük is.

Nekik a visszatérés igazi fellélegzés, hiszen egy kollektívát igazán csak a munkahelyről, személyesen lehet igazán irányítani, csak onnan mehetnek gördülékenyen a dolgok. De biztos ez?

Tipikussá válik a home office?

Még azok a munkahelyek is, akik teljesen szkeptikusan álltak a home office-hoz, megtapasztalhatták, hogy a megfelelő infrastrukturális feltételek és szervezettség kialakításával működőképes dologról van szó. Ezt a pandémiás időszakot akár úgy is definiálhatjuk, mint a távmunka globális főpróbáját. Bár a hirtelen történő átállásra nem minden cég volt teljesen felkészülve, de a kezdeti nehézségek mostanra hatékony munkafolyamatokká váltak. A „régi” módszerben néha vagy egyáltalán nem használt megoldások, mint pl.

  • a videókonferencia
  • az online állásinterjú
  • a felhő alapú szoftverek használata
  • munkaóra helyett teljesítmény és határidő

most átírták a munkavégzés mikéntjét.

A távolság kialakított egy mélyebb bizalmat a vezető és a munkavállalók között, az emberek önállóbbá és felelősségteljesebbé váltak.

A visszatérés után az ebben az időszakban kialakult pozitív dolgokat, a digitális eszközöket fontos, hogy beiktassuk a cég „új” életébe, nem kell feltétlenül visszaállni a hagyományos módszerekre. Azonban felvetődik a kérdés, hogy a vállalatok lehetőséget adnak-e ezután a home office-ra és ha igen, milyen mértékben? Teljesen átállnak az otthoni munkavégzésre, vagy csak részben? Vagy inkább továbbra is a hagyományos munkarendé lesz a főszerep?

Ez természetesen csak azokban a munkakörökben kivitelezhető, ahol nincs szükség feltétlenül fizikai jelenlétre. De ahol ez működhet, ott ennek a létjogosultsága már bebizonyosodott. A rugalmasság, az innovatív kultúra kialakítása növeli a dolgozók lojalitását és hatékonyságát, amelynek hatására lelkesebben térnek vissza a munkavállalók az irodába.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Ajándék munkaügyi szakértő

HR-esek Fóruma regisztrációhoz

A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni. 

Miért érdemes csatlakoznia?

  • Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
  • Szakértői válaszokat keres
  • Megbeszélne egy új eljárást, témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni

Regisztrált fórum használó