fbpx
Oldal kiválasztása

Az Amazon 100 000 munkavállalója továbbképzésébe 700 000 000 dollárt fektet be, hogy megalapozzák későbbi karrierjüket egy új munkahelyen. Ahogy a McDonald’s és a Nokia is képzési lehetőséget biztosít a dolgozóinak. De miért képzik ki a vállalatok az alkalmazottaikat, hogy utána máshol dolgozzanak? Miért éri meg ez nekik? És mi az az outskilling?

továbbképzésébe

A

fektet be az Amazon

A munkavállalói elégedettség, a dolgozók jól-létének a biztosítása mindig is egy sarkallatos pont a vállalatok életében. Hiszen egy nehéz gazdasági helyzetben sokszor nem könnyű úgy eljárni, hogy a munkavállaló is jól járjon és a céget se érje hátrány. De kezdjük az elején!

Mi az outskilling?

Az outskilling tulajdonképpen kiképzést vagy túlképzést jelent. Ez egy olyan kifejezés, ami azt jelenti, hogy a vállalatok különböző képzési programok biztosításával a munkavállalóiknak új készségek, új szakma elsajátítását teszik lehetővé, hogy később új karrierbe kezdhessenek vagy más cégnél találjanak munkát. Ez egyfajta stratégia lépésnek bizonyul egy nagyobb létszámú elbocsátás esetén.

Amiért szükség lehet rá…

A világ egy folyamatos technológiai átalakuláson megy keresztül, ami a vállalatokat sem hagyja érintetlenül. A digitáls megoldások begyűrűznek az üzleti szféra minden szereplőjéhez és átalakítja a működésüket, amelyet a koronavírus csak még inkább előrelendített. Ez befolyással van a munkaerő átalakulására is.

Ahogy a munka világában a digitális fejlődés üteme felgyorsul, a cégek egyre nagyobb szükségét érezhetik a munkavállalók tovább képzéséhez.

Egy nagyobb volumenű létszámleépítés miatt, az outskilling jelentős segítség lehet mind a munkavállalóknak, mind a vállalatoknak. Valójában az alkalmazottak segítésének egy olyan újszerű megközelítéséről van szó, amely egyensúlyba hozhatja az elbocsátások negatív hatásait és az új munkalehetőség biztosítását.

Ahogy Jeff Schwartz, a Deloitte Consulting igazgatója és a Future of Work gyakorlat amerikai vezetője fogalmazott:

„A hatékonyság érdekében a túlképzésnek egy szélesebb körű munkaerő-átalakítási stratégiának a részét kell képeznie.”

Jeff Schwartz

igazgató, Deloitte Consulting

Most még viszonylag nagyon kevés cég alkalmazza ezt a fajta képzési programot. Hazánkban eddig erre nem igazán tudunk példát felmutatni, most még csak néhány külföldi vállalatnál jellemző.

A túlképzés még egy friss alternatíva a dolgozók karrierjének a támogatására, a szakértők szerint az elterjedését az alábbi tényezők befolyásolhatják:

  • A túlképzés még egy friss alternatíva a dolgozók karrierjének a támogatására, a szakértők szerint az elterjedését az alábbi tényezők befolyásolhatják:

A nagy létszámú leépítés miatt nem csak az elocsátott munkavállalókat éri hátrány, de rossz színben tünteti fel a céget a piacon. A negatív hatások befolyásolhatják a megmaradt dolgozók munkamorálját is és megnehezíti az új munkaerő toborzását a jövőben. Ezek ellensúlyozására a túlképzés megoldást jelenthet, amire a vállalatoknak igénye van.

 

  • Az automatizáció és a MI széles körű elterjedése

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia egyre szélesebb körben való alkalmazása az alkalmazottak elbocsátását eredményezheti. Az outskillinggel a vállalatok segíthetnek a dolgozóknak új munkahely létesítésében.

 

  • Új fajta társadalmi szerepvállalás

Vannak olyan piaci szegmensek ahol alkalmazottak jól-léte és a cég megitélése,sokkal többet ér, mint az, hogy a részvényesek hogyan vélekednek az adott negyedév eredményéről.

Milyen előnyökkel/hátrányokkal járhat?

Jelenleg a munkaerő továbbképzése még egy kialakulóban lévő gyakorlat a vállalatoknál. Viszont egy elbocsátás előtt álló alkalmazott felkészítése a jövőbeli karrierjére egy megkülönböztető tényező lehet egy fejlődő és egy a jövőben megingó szervezet között. Hozzásegítheti a szervezeteket a pozitív munkavállalói légkör megteremtésében, hosszú távú dolgozói kapcsolatok kialakításában és a potenciális jelöltek szemében történő megkülönböztetésben. Az Amazon vezetői úgy gondolják, hogy minél több lehetőséget tudnak biztosítani az alkalmazottaik számára – még akkor is, ha ez a vállalatukon kívül esik – annál hűségesebbek lesznek az emberek. Sok vállalat számára nagyon értékes az az idő, amelyet a munkavállaló ott tölt, miközben képzésben részesül.

Ezek a képzési programok egy rossz helyzetnek a legjobb kihasználására irányuló kísérletei lehetnek. A munkavállalóknak hasznukra válhat az újonnan szerzett készségek, a cégek pedig megerősíthetik jelenlétüket a piacon. Az Amazon és más cégek, akik ilyen és ehhez hasonló stratégiai lépéshez folyamodnak, pontosan tudják, hogy minden múlt-, jelen- és jövőbeli munkavállalói kapcsolat minősége nagyban meghatározza az üzleti sikert.

Egyes szervezetek a társadalmi felelősségvállalás szellemében alkalmazzák a túlképzést. Számukra a sikereresség az alkalmazottak, a közösség és a szervezet számára nyújtott előnyökben mérhető.

Ezért is az outskilling alkalmazása esetén a vállalatoknak mérlegelni kell bizonyos tényezőket, amelyek nagyban meghatározzák annak eredményességét:

Az idő!

Mikor esedékes az elbocsátás? Mennyi ideig tart a képzés? Mikor tud új munkahelyet találni a munkavállaló?

Arányos tudásbeli kompenzáció!

Vajon sikerül a munkavállalóknak a jelenlegi fizetésükhöz mérten, olyan tudásra szert tenniük, amely nem rontja az egzisztenciális szintjüket?

A támogatott dolgozók létszáma!

Hány alkalmazottat kell elbocsátani a cégtől? És hány dolgozónak sikerül megszereznie az új képesítést egy új munkához?

Az alkalmazottak megtartása!

Az outskilling milyen hatással van a megmaradt dolgozókra? Sikerül őket megtartani? Vajon pozitívan hat az új munkavállalók toborzására?

Motiváció és bizalom a jövőben!

Mennyire biztosak a munkavállalók a jövőjüket illetően? Mennyire lelkesek és motiváltak az új karrierjük iránt?

Természetesen felvetődik az a kérdés is, hogy az outskilling mennyire váltja be a hozzá fűzött reményeket? Tényleg jó hatással van a vállalatok hírnevére? Vajon egy jelentősebb elbocsátási hullám során minden alkalmazott részesülhet a túlképzésben? Biztos találnak új munkát a dolgozók?

Egy ilyen stratégiai lépés sok anyagi ráfodítást is igényel, ezért ha a koncepció mégsem éri el a célját, akkor a céget veszteség érheti. A dolgozóknak pedig kárba veszhet a képzésre fordított idejük. Természetesen mindez benne van a pakliban, hiszen a túlképzés is kockázattal jár.

Ami biztos, hogy bármit is tesznek vagy nem tesznek a vállalatok, arra minden piaci szereplő emlékezni fog: a fogyasztók, a jelenlegi és a potenciális munkavállalók egyaránt!

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Ajándék munkaügyi szakértő

HR-esek Fóruma regisztrációhoz

A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni. 

Miért érdemes csatlakoznia?

  • Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
  • Szakértői válaszokat keres
  • Megbeszélne egy új eljárást, témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni

Regisztrált fórum használó