fbpx
Oldal kiválasztása

A hagyományos munka során is kulcsfontosságú az érzelmi intelligencia jelenléte, de a távmunka esetében ez hatványozottan igaz. A koronavírus rengeteg munkahelyet arra kényszerített, hogy az alkalmazottak otthonról dolgozzanak, de lássuk be, hogy a távmunka ennek ellenére is egyre nagyobb teret hódít. Ez a változás új személyes és szakmai kihívásokat jelent. Hogy a távoli munkavégzés valóban működőképes és sikeres legyen, ahhoz szükség van egy olyan tudásra, amivel ezt megfelelően tudjuk kezelni, irányítani.

Mi az érzelmi intelligencia (EI)?

Legegyszerűbben talán úgy fogalmazhatnánk meg, hogy azon készségek együttese, amelyekkel képesek vagyunk a saját és mások érzéseit is felismerni, megnevezni és irányítani. Daniel Goleman, amerikai pszichológus szerint, az

EI-nek 5 alkotórésze van, mely szerint képesek vagyunk:

  • az érzelmeinket pontosan észlelni és megérteni az érzés-gondolat-cselekedet közötti kapcsolatot
  • tudatosan kezelni az érzelmi állapotunkat
  • ellenőrizni és kezelni az érzelmeinket
  • felismerni és befolyásolni mások érzéseit, más emberek érzelmi állapotát beazonosítani
  • kialakítani és fenntartani jó kapcsolatokat.

Milyen szerepet játszik az érzelmi intelligencia a távmunkában?

A távmunka velejárója, hogy nem vagyunk személyes kapcsolatban a kollégákkal. Ami azt is jelenti, hogy egy beszélgetés során nem látjuk, nem tapasztaljuk közvetlenül az érzelmeiket, a hangulatukat, nem halljuk a mondandójuk hangsúlyát. Elszigetelten sokszor teljesen másként élhetünk meg ilyen dolgokat, a történések intenzívebben hathatnak ránk vagy pont ellenkezőleg.

A legközvetlenebb kapcsolatot telefonon vagy videóhíváson keresztül teremthetjük meg, ami ugyan nyitottságot, bizalmat és a munkavállalók közti kapcsolat erősítését eredményezi, azonban még ebben az esetben is nagyon fontosak azok a tényezők, amit az EI tesz számunkra lehetővé, vagyis, hogy:

  • jó döntéseket hozzunk
  • valóban odafigyeljünk és meghallgassuk a másikat
  • felelősséget vállaljunk a tetteinkért
  • empatikusak és megértőek legyünk
  • kerüljünk az impulzív reakciókat.

Az érzelmi intelligencia segít javítani a kapcsolataink minőségén, könnyebben megtalálhatjuk és megőrizhetjük a munka és a magánélet egyensúlyát, valamint pozitívan formálja a távoli kollégák kommunikációját. Az eddig említett szempontokon túl a távmunkára további pozitív hatást fejt, mert:

Gátolja a felesleges konfliktusok kialakulását

Ha megfelelően tudjuk kezelni az érzelmeinket és nem hagyjuk, hogy a bizonytalanság, a negatív feltételezések eluralkodjanak rajtunk, akkor elkerülhetjük a félreértésből adódó konfliktusokat. Az érzelmi intelligencia segít, hogy a különböző szituációkra megfontoltan és hirtelen felindultság nélkül tudjunk reagálni. Így még távolról is fenn tudjuk tartani a jó munkakapcsolatot.

Fokozza a produktivitást

Sokkal jobban elkötelezettek azok az emberek, akik magas EI-vel rendelkeznek. Távmunkában sem jelent nekik problémát, hogy produktívan végezzék el a feladataikat, hiszen jól tudják szervezni a dolgaikat és meglehetősen önmotiváltak, ami ebben a helyzetben egy kulcsfontosságú sikertényező. Éppen ezért jól teljesítenek, ami a cég számára igencsak lényeges szempont.

Segít jól kezelni a kritikát

Ha valóban tisztában vagyunk saját énünkkel, akkor sokkal könnyebben tudjuk fogadni a kollégáktól az építő jellegű meglátásokat. Nem viszonyulunk ezekhez azonnal negatívan. Megfelelő hozzáállással kezelni tudjuk az ilyen – néha kényelmetlen – helyzeteket és tudni fogjuk azt, hogy miként hasznosítsuk ezeket a kritikákat, hogy a javunkat szolgálják.

Ahogy a cikkből is kiderül, maga az érzelmi intelligencia egy olyan tanulható, mentális tulajdonság, ami a távmunkában rendkívül hasznos értékkel bír. A legfontosabb, hogy a vezetőség rendelkezzen egyfajta magas EI-vel, hiszen a legtöbb felelősség és ráhatás minden tekintetben az ő kezükben van. Természetesen ez nem zárja ki azt, hogy a dolgozói gárdának ebben ne kellene fejlődnie. Ezen készségek használata kétség kívül képes megteremteni egy olyan munkahelyi kultúrát, amellyel még magasabb célok tűzhetőek ki és azok sikerrel el is érhetőek.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

INGYENES ALKALMAZÁS OTTHONI MUNKAVÉGZÉSHEZ

Mi az HR-esek Fórumánál azért dolgozunk szakértőinkkel együtt, hogy a humán erőforrás területén dolgozók munkáját segíteni tudjuk. Ezért szeretnénk a figyelmébe ajánlani az OLM Rendszerek Home Office csomagját.  A távmunka jelenleg gyógyír sok cég számára a produktivitás fenntartásához ezért az alkalmazást most ingyenesen tudja használni.

Mik a csomag előnyei?

  • Költség és kötelezettségmentes
  • Távmunka kompatibilis
  • Könnyen kezelhető alkalmazás
  • 1db aláírással hitelesíthető (szkennelve is)
  • Törvényeknek megfelelő nyilvántartás

Ajándék munkaügyi szakértő

HR-esek Fóruma regisztrációhoz

A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni. 

Miért érdemes csatlakoznia?

  • Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
  • Szakértői válaszokat keres
  • Megbeszélne egy új eljárást, témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni

Regisztrált fórum használó