fbpx

Most nem egy átlagos helyzettel kell szembenéznie a cégeknek, amit a COVID-19 koronavírus okozott a gazdaságban. Éppen elég nehéz feladat a megfelelő munkaerő megtalálása még optimális körülmények között is, hiszen a fluktuáció egy állandó jelenségként él a vállalatoknál.

Pillanatnyilag a járvány hatása nagy kihívást okoz az aktuális munkaerő megtartásában is a különböző iparági szektorokban. Ennek ellenére, ahol lehetőség van rá, ott nem szabad abbahagyni a munkaerő toborzás – kiválasztás folyamatát, hiszen ez a kimaradás az átlagosnál csak még magasabb munkaerő hiányhoz vezethet

Ebben a helyzetben, a koronavírusra hozott egészségügyi óvintézkedések betartása miatt – miszerint lehetőleg kerüljük a személyes kontaktust – a legjobb megoldás az online interjúztatás. Ez a fajta munkaerő-kiválasztás nem csak most, de a jövőre nézve is egy fontos lépésnek bizonyul. A szükséghelyzet rávilágított arra, hogy kiaknázzuk a digitálizációban rejlő lehetőségeket, amelynek köszönhetően a technológiai és a generációs fejlődésnek eleget tudunk tenni.

Miért jó az online toborzás-kiválasztás?

Ha csak azt mondanánk, hogy időt spórol és kényelmes, az még nagyon kevés lenne, annak ellenére, hogy igaz. Az online kiválasztási természetesen nem tudja helyettesíteni azt a személyes kontaktust, amiből a közvetlen interakció által kialakult kémia is meghatározza a döntés meghozatalát. Vagy mégis?

A hazai vállalatok legnagyobb része még a jól megszokott papír alapú vagy digitális önéletrajzokat és személyes interjúkat alkalmazza. Azonban lássuk be, hogy az önéletrajzok nem tükrözik teljesen a munkavállalónak az adott pozícióhoz szükséges személyes kompetenciáit és rátermettségét. Csupán egy első közvetett benyomást és néhány alapinformációt szolgáltatnak.

Itt szóba jöhetnek a videós bemutatkozások, amik még nem igazán terjedtek el. Az alany szóhasználatából, kifejezéséből, hangsúlyából, kiállásából, a videóban használt kreatív megoldásokból azonban könnyebben kikövetkeztethető, hogy milyen személyiséggel és tulajdonságokkal rendelkezhet. Mindemellett az általános információk mellett, amelyeket egy önéletrajzban tüntet fel, mint pl. iskolai végzettségek, szakmai tapasztalat, személyes adatok, készségek.

A további munkahelyi teljesítmény felmérését a már online is alkalmazható IQ és személyiségtesztek, valamint kiválasztó központok (assessment center) teszik még egyszerűbbé és hatékonyabbá. Ezek a mérőeszközök igazán eredményes, előzetes kiválasztást tesznek lehetővé.

A személyes találkozó helyett a kiválasztás internetes módja a videón történő interjúztatás, ami évek óta a vállalkozások rendelkezésére áll, ahogy az említett mérőeszközök is, viszont csak nagyon kevesen használják. Ehhez Skype-ot vagy más erre alkalmas programot érdemes használni.

Az online interjú ad egyfajta biztonságérzetet, hiszen a megszokott, otthoni környezetben történik a beszélgetés. De annak, aki nincs hozzászokva a videós beszélgetésekhez, ez a helyzet kicsit kényelmetlen is lehet a számára. Ami viszont a legfontosabb, hogy így elkerülhető a fizikai kapcsolat létesítése a járvány idején, nem beszélve arról, hogy így nincsenek határok, a kiválasztás történhet országokat átívelően is.

Milyen „szabályokat” érdemes betartani?

Ahogy a személyes interjúknál, úgy az online világban is érdemes betartani néhány íratlan szabályt, ami lényeges módon befolyásolja a szimpátia kialakulását és a jó kapcsolat létrejöttét.

  • fel kell készülnie a beszélgetésre,
  • hitelesen kell képviselnie a céget,
  • online platformokat kell létrehoznia mind a munkatársakkal, mind a jelöltekkel történő gördülékeny kommunikációhoz,
  • a megbeszélt időpontban elkezdeni a videó hívást és betartani az interjú időkeretét,
  • igyekeznie kell egy közvetlen, barátságos viszonyt kialakítani, ami oldja az interjúalany feszültségét.
  • igyekeznie kell zavartalan környeztet teremteni, ahol sem családtagok, sem rossz fényviszonyok, sem egyéb zavaró tényezők, pl. telefon, messenger üzenetek nem szabotálják a beszélgetést,
  • fel kell készülnie saját maga bemutatkozásából (referenciák, tapasztalatok, kompetenciák) és tanácsos felkészülni a cégből is,
  • ugyanúgy pontosan jelen kell lennie az interjún, nem szabad megváratnia a másik felet
  • fontos, hogy az interjúhoz megfelelően öltözzön fel,
  • ellenőrizze a biztos internetkapcsolatot.

Napjaink technológiai fejlettsége tehát lehetőséget ad arra, hogy gyorsítsuk a kiválasztás folyamatát és akár a beszélgetés visszanézésére is alkalmunk legyen. Természetesen csak akkor, ha az interjú felvételéről az alany tájékoztatva van és ő hozzájárul. Így bizonyos jelöltek esetében nem csak a megmaradt érzetekre vagy emlékezetre kell hagyatkoznia a szakembereknek, hanem a különböző kérdésekre adott válaszokat, reakciókat tüzetesebben ki tudják elemezni, ami egy komoly fegyver a hagyományos módszerekkel szemben.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

INGYENES ALKALMAZÁS OTTHONI MUNKAVÉGZÉSHEZ

Mi az HR-esek Fórumánál azért dolgozunk szakértőinkkel együtt, hogy a humán erőforrás területén dolgozók munkáját segíteni tudjuk. Ezért szeretnénk a figyelmébe ajánlani az OLM Rendszerek Home Office csomagját.  A távmunka jelenleg gyógyír sok cég számára a produktivitás fenntartásához ezért az alkalmazást most ingyenesen tudja használni.

Mik a csomag előnyei?

  • Költség és kötelezettségmentes
  • Távmunka kompatibilis
  • Könnyen kezelhető alkalmazás
  • 1db aláírással hitelesíthető (szkennelve is)
  • Törvényeknek megfelelő nyilvántartás

Ajándék munkaügyi szakértő

HR-esek Fóruma regisztrációhoz

A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni. 

Miért érdemes csatlakoznia?

  • Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
  • Szakértői válaszokat keres
  • Megbeszélne egy új eljárást, témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni

Regisztrált fórum használó