fbpx

Képzelje el a legelső munkanapját! Hogyan érezte magát? Emlékszik még, hogy tele volt izgalommal, kíváncsisággal, de ugyanakkor félt is? Félt attól, hogy vajon meg fog-e felelni az elvárásoknak, ki fog-e jönni a kollégákkal vagy jól végzi e majd a munkáját? Ön szerint mi az, ami megkönnyíthette volna az akkori helyzetét?  Ossza meg velünk a Fórumon.

Az ideális munkaerőt megtalálni elég sok időt és költséget vesz igénybe, ezért ha rátaláltunk, fontos, hogy kellő energiát fordítsunk arra is, hogy hosszú távon a cégünk szerves része legyen. Ebben a cégre szabott orientációs program fog segíteni!

Célja, hogy az új munkavállaló minél hamarabb és minél mélyebben integrálódjon a munkahelyére. A lehető legjobban ismerje meg a céget és a csapat teljes jogú tagjává váljon. Ne akarjon más munkát keresni már az első nap után, hanem valóban jól érezze magát és itt képzelje el a jövőjét. Ha a munkavállaló érezni fogja, hogy törődnek vele, ez pozitívan hat rá. Ahol fontosak vagyunk, onnan nem akarunk egyhamar távozni.

A folyamat kidolgozása, létrehozása előtt érdemes bizonyos kérdéseket átgondolni. Ezek fontos elemei lesznek a tervezésnek és megadják a választ a kivitelezés módjára is, mint pl.:

  • Hogyan lehet leghatékonyabban megoldani az új munkavállaló segítését? Ki legyen a közvetlen mentora?
  • Milyen tárgyi eszközökre lesz szüksége a kényelmes munkavégzéshez?
  • Milyen pozitív benyomásokkal tudjuk kellemessé tenni az első napját?
  • Milyen fontos információkat, tudnivalókat kell ismernie a szervezettel kapcsolatban, ami segít a beilleszkedésben, a hibák elkerülésében már a második naptól?
  • Milyen pozitív tapasztalatokkal segíthetünk a munkavállalónak, hogy valóban értékesnek érezze magát a cégnél?
  • Milyen külső és belső tényezők segítik/gátolják a beilleszkedést?
Ön milyen kérdéseket tesz fel mielőtt új munkavállaló érkezik vállalatához? 

Ilyen és ehhez hasonló kérdések megválaszolása után már kirajzolódik egy kép, ami után elkezdhetjük megtervezni a munkavállaló orientációját.

Miben áll a beillesztési program megvalósítása?

A program lehet 1 napos, de lehet egy teljes évre szabott is. A biztos siker érdekében minél hosszabb, annál jobb, hiszen egy nap alatt teljességgel lehetetlen megfelelően beilleszkedni egy új munkakörnyezetbe. Az orientálódási folyamat már az új dolgozó első napja előtt megkezdődhet.

Kerüljünk vele kapcsolatba az első nap előtt és készüljünk fel az érkezésére!

Már egy jól megírt álláshirdetéssel is tudunk egy képet mutatni a cégről az új munkavállalónak, már itt kelthetünk benne egy pozitív benyomást. Bár sok információt összegyűjthet a cégről különböző forrásokból, esetleg ismerősöktől, illetve az állásinterjún már személyes tapasztalatot is szerez, mégis fontos, hogy még munkába állás előtt kapcsolatba lépjünk vele. Ez lehet egy kellemes hangvételű telefonhívás, egy e-mail, amiben üdvözöljük őt és tájékoztatást adunk a feladatairól.
Gondoljuk át, hogy mire lesz szüksége a munkájához és készítsük elő a munkaterületét, a megfelelő eszközökkel. Készítsük fel a kollégákat is az új munkatárs érkezésére.

Legyen jelentős már az első nap is!

Ezen a napon nagyon sok múlik! Gondoskodjunk arról, hogy jó benyomások érjék az új kollégát és ne akarjon már másnap hátat fordítani nekünk. Ne hagyjuk magára! Fogadjuk őt kedvesen, akár egy kis üdvözlő ajándékot is bekészíthetünk neki. Mutassuk be a munkatársaknak, ismertessük őt az ilyenkor szükséges információkkal, de ne zúdítsunk rá egyből mindent, mert ettől csak frusztrálttá válik. Később úgyis mindent meg fog tudni.

Ha van munkavállalói kézikönyv, akkor adjuk neki elolvasni, amiben sok hasznos információra lelhet. Vezessük körbe a cégnél, sőt még egy térképpel is elláthatjuk. Adjunk neki olyan feladatot, amit sikerrel el tud végezni, ne üljön tétlenül, mert ettől csak kényelmetlenül érzi majd magát. Invitáljuk őt is a közös ebédre, ahol kicsit kötetlenebbül társaloghatunk vele, ahelyett, hogy egyedül hagynánk. Jó, ha a vezetővel már az első nap személyesen tud beszélgetni, ezt egy nagyon fontos lépésként tartsuk számon.

Jelöljünk ki számára egy mentort!

Válasszunk ki egy ideális szaktudással és tapasztalattal rendelkező munkatársat, aki folyamatosan fog segíteni az új kolléga munkájában és beilleszkedésében. Lehetőleg a közvetlen kollektívából kapjon segítőt, akikkel együtt fog működni, és még jobb, ha a munkakörének megfelelő személy lesz az.

Mondjuk el a célokat!

Lehet, hogy van már némi információja a vállalat céljaival kapcsolatban, de mindenképpen érdemes ezeket megosztani vele. Tisztázni kell, hogy cégünk milyen értékeket képvisel, milyen hosszú és rövid távú célkitűzéseink vannak, milyen elvárásokat támasztunk vele és az egész dolgozói gárdával szemben. Így fog kapni egy letisztult képet és tudja magát mihez tartani. Ezáltal az együttműködés is könnyebb lesz, és sokkal hatékonyabbá válik.

Ismertessük vele a szervezet kultúráját!    

Ahhoz, hogy az új alkalmazott 100%-ig be tudjon épülni a cég mindennapjaiba, fontos, hogy ismerje a formális és informális tudnivalókat. Hivatalosnak számít az olyan információ, minthogy mikor van ebédszünet, meddig van a munkaidő, hogyan vannak a szabadságolások.

De ugyanolyan lényegesek azok az íratlan szabályok, amik kialakultak az évek során, és amelyek nagyban meghatározzák a vállalkozás mindennapi életét. Ilyen lehet, hogy mi a megfelelő öltözködési stílus, a szülinapokat, névnapokat hogyan ünneplik meg cégen belül, esetleg, hogy kinek milyen egyéni szokásai vannak, amikkel jó tisztában lenni.

Ne terheljük túl!            

Arra mindenképpen figyeljünk oda, hogy az első időszakban ne akarjuk egyből a mély vízbe dobni. Legyünk türelemmel és hagyjuk, hogy fokozatosan beletanuljon a pozíciójába, beilleszkedjen a kialakult munkamorálba. Akár pályakezdő, akár tapasztalt alkalmazottról van szó, ne feledjük, hogy minden munkahelyen másak a kialakult munkafolyamatok, más programokat, eszközöket használnak, stb. Legyünk megértőek, ha hibázik és legyünk a segítségére, hogy később már ez ne történjen meg.

Kérjünk visszacsatolást!              

Bizonyos időnként kérjünk visszajelzést az új munkavállalótól, hogy ő hogyan látta az addigi időszakot. Mondja el, hogyan érezte magát, mennyire volt segítségére a program, meg van-e elégedve a mentorával. Írja le miket tapasztalt, illetve milyen javaslatai vannak a program fejlesztéséhez.  Ossza meg a Fórumon tapasztalatait.

A sikeres program eredményeként pozitívan tapasztalhatjuk, hogy az új kolléga teljes mértékben beilleszkedett közénk. Elköteleződik a cég iránt, csökken a fluktuáció. A kezdeti bizonytalanság és szorongás alábbhagy, a kollektívával megtalálja a közös hangot és fel tudja velünk venni a munka ritmusát. Mivel tisztában van minden elvárással, reális értékekkel, ezért nem alakulnak ki benne sem lehetetlen igények. Így az integrációs folyamattal nem csak az új munkatársnak teszünk jót, de a cégünk hatékony működését is biztosítjuk vele.

Ossza meg a Fórumon tapasztalatait vagy kérdezzen más vállalat humán erőforrás területen dolgozó kollégáitól.

 

 Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

KIkNEK AJÁNLJUK a Fórumot?

A HR-esk Fórumát elsősorban humán erőforrás területen dolgozók számára ajánljuk. Olyanoknak akiknek:

 

  • Van egy szakmai kérdése, amit szívesen megvitatna mással
  • Érdekli, hogy a hasonló cégeknél dolgozóknak mi a véleményük
  • Megbeszélne egy új eljárást témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni