A HR szakemberek jövőjét abszolút a digitális készségek fogják meghatározni. Ezért nagyon fontos, hogy minél mélyebb tudást sajátítsanak el. Hiszen ez egy olyan szakma, amely fejlett technológiai szakértelmet igényel a folyamatok gördülékeny elvégzéséhez és a karrierjük sikeres fejlődéséhez.
A toborzás-kiválasztás, a munkavállalók ügyeinek a kezelése jelentős átalakuláson ment keresztül a digitalizáció előretörésével. Ami erőteljesen befolyásolja a humánerőforrás-menedzsment munkáját. Ugyanis a HR feladata már nem csak az önéletrajzok átnézésében vagy az állásinterjúkban merül ki, hanem sokkal komplexebb:
- felkutatja és toborozza az új, potenciális tehetségeket
- segíti és menedzseli az újonnan alkalmazott munkavállalók bevezetését és képzését
- nyomon követi a bérszámfejtést, nyilvántartási adatokat
- kezeli a dolgozók szakmai vagy személyes kérdéseit, kihívásait
- megtartja a tehetséges munkavállalókat
- elbocsájtja a nem teljesítő alkalmazottakat.
Mindez pedig komoly technológiai eszközöket és az ezekhez szükséges készségeket igényel, ami csak akkor segíti hatékonyan a szakemberek munkáját, ha tudják, hogy az egyes alkalmazásokat hogyan kell helyesen használni.
Milyen technológiai tudásra van szükség?
1. Közösségi média ismerete
A közösségi média ma már az egyik legalapvetőbb platformok közé tartozik, ahol hatékonyan és specializáltan lehet toborozni a tehetségeket. A Facebook, az Instagram, a LinkedIn vagy a Twitter kiváló hely arra, hogy megtaláljuk a szükséges munkaerőt vagy ők találjanak meg minket. Továbbá, hogy háttérellenőrzéseket végezzünk vagy felülvizsgáljuk a jelentkezők profilját. Azonban minden egyes platform más-más tulajdonsággal rendelkezik, ezért fontos megérteni és elsajátítani ezen oldalak működését. Például, hogyan kell elvégezni a megfelelő keresőoptimalizálási beállításokat, milyen méretű és felbontású fotókat lehet használni vagy mikor érdemes egy-egy bejegyzést közzétenni.
2. Felhőalapú technológiák használata
A felhőalapú eszközök a HR-ben lényegében mindenhol jelen vannak, hiszen minden online működik. Rengeteg előnyük van, amit csak úgy lehet kihasználni, ha megfelelő hozzáértéssel párosulnak. Mint például:
- csökkentik a feladatok átfutási idejét és az osztályok közötti kommunikációt, hiszen az adatok egy helyen vannak tárolva, amelyekhez mindenki hozzáfér
- növelik a következetességet, a hatékonyságot
- javítják a vállalaton belüli kommunikációt és az átláthatóságot
- javítják a HR menedzsment termelékenységét
- fokozzák az alkalmazotti elkötelezettséget és megtartást.
Ahhoz, hogy a HR szakemberek karrierje a jövőben is sikeres legyen, kétség kívül fejleszteniük kell a felhőalapú technológiai hozzáértésüket. Elkerülhetetlen, hogy ebben a szakmában ezeket a szoftvereket használniuk kelljen, ezért minél előbb szert tesznek erre a készségre, annál jobb. Hisz ez a jövő!
3. Profi videóbeszélgetések elsajátítása
A videóhívások jelentősége 2020-ban igencsak felértékelődött. Szélesebb körben elterjedt, mint eddig bármikor és a gyakorlat bebizonyította, hogy teljesen működőképes. Online megtartott konferenciák, üzleti megbeszélések, állásinterjúk és ne felejtsük el a távmunka miatti videós meetingeket sem.
Ez a típusú kommunikáció nagy valószínűséggel továbbra is megmarad. Ám, hogy ezt a HR szakemberek a lehető leghatékonyabban és sikerrel tudják végig vinni, érteniük kell az videó alkalmazásokhoz. Hogyan lehet egyik hívásból a másikba átlépni? Hogyan lehet képernyőt megosztani? Bemutatni a részvevőket? Esetleg hátteret rögzíteni a beszélgetéshez?
A digitális hozzáértésen túl azonban a verbális és non-verbális kommunikációs készségek fejlesztése is rendkívül fontos. Ugyanis a videóhívás merőben eltér a személyes találkozástól. Nagyobb kihívást jelent a testbeszéd, az arcmimika leolvasása, amiből szintén információt kapunk és következtetéseket tudunk levonni, pl. egy állásinterjún a jelöltről.
4. Adatelemzési készségek fejlesztése
Az adatokból kinyert információk segítenek a stratégiai döntések meghozatalában, amelyekkel például csökkenthetőek a költségek, növelhető a dolgozói elégedettség vagy javíthatóak a toborzási arányok. Ezek az előnyök csak akkor valósulhatnak meg, ha az adatok megfelelően vannak kielemezve. Az elemzési készségek lehetővé teszik a HR szakemberek számára, hogy a rendelkezésre álló, nagy mennyiségű adatokból hitelt érdemlően és a lehető leghatékonyabban tudják a számukra fontos információkat kinyerni.
Azonban amellett, hogy tudják értelmezni az adatokat, az is elengedhetetlen, hogy az elemző szoftvereket is képesek legyenek kezelni.
5. HR szoftverek ismerete
A piacon rengeteg humánerőforrás-menedzsment szoftver kínál megoldást a HR feladatok kihívásaira. A kisebb, különálló típusoktól egészen a komplexebb, több funkciós megoldásokig. Ezek az alkalmazások előbb-utóbb a kicsi és a nagy szervezetek alap eszközeivé válnak. Ezért érdemes minél előbb beszerezni a számunkra legalkalmasabbat, megismerni a működését és ezt a legoptimálisabb módon kihasználni.
Ezek a rendszerek segítenek többek között a jelenléti ívek készítésében, a beosztás vagy a szabadság tervezésben, a teljesítménymenedzsmentben, az oktatásban vagy a vállalton belüli kommunikációban. Céljuk, hogy évente több ezer órányi időt megspóroljanak, automatizálják és gyorsítsák a munkafolyamatokat, valamint versenyképessé tegyék a céget az üzleti életben.
Az említett digitális készségek sora csupán a digitális tudástár legalapvetőbb elemei, ami egy HR-es, munkaügyes vagy személyügyes számára nélkülözhetetlen. Ezek száma folyamatosan bővül, mivel a technológia megállíthatatlanul fejlődik és újabbnál újabb eszközök jelennek meg. A szakembereknek szükséges felzárkózniuk és naprakész tudással rendelkezniük.
Szerző: Pataki-Magyar Gabriella
Legutóbbi hozzászólások