Az interjú egy személyes kapcsolat kialakítása a jelölt és az interjúztató között. Legyen szó akár, online vagy offline beszélgetésről mindkettő célja, hogy eldöntse a cég, az adott jelölt érdemes-e az állásra. Egy virtuális interjú során pedig abba is betekintést nyerhetünk, hogy a jelölt milyen online kommunikációs képességekkel rendelkezik.
Egy online interjú lebonyolítása kézenfekvőnek tűnik, mégis akadnak olyan tényezők, amiket, ha figyelmen kívül hagyunk, sokat ronthatunk a vállalat imázsán. Mivel a munkavállalónak a céggel személyes tapasztalata az interjú során keletkezik először, ezért már ekkor fontos, hogy milyen képet mutatunk magunkról. Hatványozottan igaz ez az online módra. Hiszen itt nem látja a teljes összképet. Nem lép be az épületbe, nem látja a munkakörnyezetet és nem találkozik más kollégával.
Ebben a cikkben felsorakoztatunk 8 olyan tippet, amivel az online interjú sikeres és hatékony lehet. Ha odafigyelünk ezekre a szempontokra, akkor jó eséllyel elkerülhetők a tipikus hibák és fennakadás nélkül, menetrend szerint mehet végig a beszélgetés.
Melyek ezek a tippek?
1 tipp: Legyen egy megfelelő szoftver
Nagyon sok olyan program van a piacon, amit videóhívásokhoz használhatunk. Fontos, hogy olyan platformot válasszunk, amelynek kitűnő a kép- és hangminősége, megbízható, az operációs rendszerünk által támogatott és további hasznos modulokat is tartalmaz. Az egyik ilyen leggyakrabban használt program a Skype, a Zoom vagy a Slack.
Ha megvan a megfelelő szoftver, akkor az interjú előtt mindenképp érdemes tesztelni, kipróbálni. Meg kell győződni róla, hogy a program minden funkciója hibátlanul működik. Ezzel elkerülhető, hogy az interjú során még azzal bíbelődjünk, hogy hogyan kell például bejelentkezni vagy bekapcsolni a hangot, a kamerát. Továbbá azért is fontos, hogy alaposan kiismerjük a programot, hogy meg tudjuk válaszolni azokat a technikai kérdéseket és megoldásokat tudjunk javasolni azokra a problémákra, amelyek a jelöltnél merülnek fel.
2 tipp: Figyeljünk oda a megjelenésre
A munkavállaló egyik első interakciója a vállalattal az interjú során történik. A szervezeti kultúrát az interjúztató ilyenkor fontos, hogy explicit és implicit módon is kommunikálja. Ennek egyik formája a megjelenés. Hiába a beszélgetés nem személyesen zajlik, de szükséges a megfelelő öltözék, mivel fontos, hogy milyen üzenetet közvetítünk a cégről.
Arra is tanácsos figyelmet fordítani, hogy ne viseljünk túl mintás vagy kockás felsőruházatot, mivel a videón ezek nagyon zavaróak lehetnek.
3 tipp: Zárjunk ki minden zavaró tényezőt
Bárhonnan folytassuk is le az interjút, fontos, hogy a lehető legzavartalanabb környezetben tegyük. A munkavállalóban jó benyomást kelt, ha figyelmünket teljes mértékben rá irányítjuk és ebből semmi sem zökkent ki. Ezért ebben az időben némítsuk le a telefonunkat, zárjuk be az e-mailezésünket, illetve minden olyan programot, amely közben megzavarhat. Ide tartozik az eszközünk (laptop, tablet, stb) megfelelő töltöttségi szintje is, amin a videóhívást zajlik. Hiszen nem túl szerencsés, ha menet közben merül le.
Fontos, hogy olyan helyiségben legyünk, ahol erős és megbízható az internet. A beszélgetést nehezíti, ha időközben gyengélkedik az internet vagy akadozik a videó.
Érdemes odafigyelni az ideális fényviszonyokra és a külső hangforrások kizárására is. Ha lehet, ne üljünk közvetlenül az ablaknál, mert a beszűrődő napfény akár teljesen el is sötétíthet minket. Zárjuk be az ablakokat, ajtókat, amelyekkel kizárhatjuk például az autók vagy munkagépek zaját vagy az lakáson/épületen belüli zavaró hangokat is (pl. tv, gyerekek, munkatársak beszélgetése, stb.).
4 tipp: Figyeljünk az időzónákra
A távmunka térnyerésével és hatékony kivitelezésével a vállalatoknak nem jelent akadályt akár egy másik országból is munkaerőt alkalmaznia. Ezért – attól függően, hogy honnan fog dolgozni az interjúalany – az online interjúk során ma már az időzónák változására is oda kell figyelni. Megtalálni azt az alkalmas időpontot, ami mindkét félnek a legideálisabb a beszélgetésre, nem mindig könnyű. Meglehet, hogy egy nagy időeltolódás miatt valakit korán reggel vagy épp késő este ér a beszégetés.
5 tipp: Használjunk „puskát”
Mivel a videós interjú során az alany nem látja, hogy mi van közvetlenül a kamera körül, ezért érdemes kihasználni ezt a lehetőséget. Készíthetünk jegyzeteket, írjuk fel azokat a kérdéseket, amikre mindenképpen rá akarunk térni. Ezeket pedig felragaszthatjuk a monitorra egyfajta puskaként. Ezeket a jelölt nem fogja látni. Viszont nagyban segítenek az interjú hiánytalan lefolytatásában, ráadásul így nem kell folyton a lefelé nézni, a papírokban keresgélni, elvesztve ezzel a szemkontaktust.
6 tipp: Ügyeljünk a testbeszédre
A virtuális térben a figyelem leginkább csak az arcra és a vállakra összpontosul. Viszonylag kevésbé érvényesülnek a kezek. Ezért a testbeszéd is főleg az arc mimikára és a testtartásra korlátozódik. Ügyeljünk arra, hogy egyenes testtartással üljünk, végig tartsuk a szemkontaktust és teljes odafigyeléssel hallgassuk a jelöltet. Nonverbálisan kommunikáljunk felé bátorítást és nyugodtságot.
7 tipp: Készüljünk fel
Az interjú egyik kulcsfontosságú eleme a felkészültség. Ahogy a vállalat számára is pozitív benyomást kelt, ha a jelölt felkészülten érkezik az interjúra, ugyanúgy igaz ez az ő irányába is. A videóhívás előtt tanulmányozzuk át a munkavállaló önéletrajzát, írjuk össze, hogy mit szeretnénk még róla megtudni. A közösségi médiának köszönhetően akár utána is nézhetünk, viszont ilyenkor fontos, hogy ne ítéljük meg ez alapján. Ebben az eseten tisztában kell lenni vele, hogy ez a magánélete és nem a szakmai mivolta.
8 tipp: Keressünk egy semleges hátteret
A háttér nagymértékben befolyásolja az interjúztatás sikerességét. Akár az irodából, akár otthonról jelentkezünk be, ügyeljünk arra, hogy lehetőleg semmi olyan ne legyen a háttérben, ami elvonhatja az interjúalany figyelmét. Próbáljunk valamilyen a szakmaiságunkat megerősítő vagy egy semleges hátteret keresni.
Fontos, hogy ezeket a tanácsokat megfogadjuk, hiszen a videóhívások a mindennapok részeivé váltak és ott is maradnak. A virtuális interjú ugyan nem egy hagyományos szituáció, ahol könnyebb figyelni a testbeszédre, a másik fél reakciójára vagy épp megtartani a szemkontaktust. A videós jelenlét nagyobb koncentrációt igényel. Igyekezni kell megtartani a fókuszt és, hogy ne essünk ki a szerepünkből. Ebből következőleg is mindenképpen érdemes felkészülni mind technikailag és mind metakommunikációs szempontból egy virtuális beszélgetésre.
Szerző: Pataki-Magyar Gabriella
ISMERJE MEG A KOMPETENCIA ALAPÚ INTERJÚTECHNIKÁT!
Azonnal használható, bevált módszerek a sikeres interjúztatáshoz, hogy garantáltan a megfelelő jelöltet válassza.
Dátum: 2022.01.28. 10.00 óra
Előadó: Korona Viktória - HR Tanácsadó
Szervező: OLM Akadémia
A webinárium díjtalan, de regisztrációhoz kötött.
Regisztráljon a workshopra és tegyen szert hasznos tudásra.
Ajándék munkaügyi szakértő
HR-esek Fóruma regisztrációhoz
A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni.
Miért érdemes csatlakoznia?
- Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
- Szakértői válaszokat keres
- Megbeszélne egy új eljárást, témát
- Kapcsolatot szeretne építeni
Legutóbbi hozzászólások