Most azok a cégek is belekóstolhattak a home office és az irodai munka kombinált változatába, akiknek ez korábban elképzelhetetlen volt. A pandémiás időszak több szempontból is próbára tette a vállalatokat, ennek egyik szelete az „új” munkavégzési formák alkalmazása volt.
A hibrid modell nem egy ismeretlen fogalom a cégeket tekintve, hiszen főleg az IT szektorban ezt a munkavégzési formát már a koronavírus előtt is javában alkalmazták. Annak ellenére, hogy még idegennek tűnik, nem kizárt, hogy hosszú távon azokban a szervezetekben is elterjedjen, ahol eddig ez nem volt jellemző.
Az elmúlt időszak bizonytalansága még most is jelen van a cégekben. Kiemelt szempont lett a munkavállalók egészségének megőrzése és ezt szem előtt tartva alakultak át a munkavégzés szabályai és módjai. A turnusváltások, az átképzések, áthelyezések és az otthoni munkavégzés miatt az egyes kollégák személyesen ritkán vagy egyáltalán nem találkoznak. Legfeljebb a virtuális térben „futnak össze”.
A digitális munkavégzés és a fizikai jelenlét egy időben történő alkalmazása teljesen összefonódik, ami így már egy hibrid rendszert alkot.
Rengeteg kérdést felvet, hogy egy ilyen modell hosszú távon hogyan befolyásolná a vállalati kultúrát vagy milyen hatással lenne a cég működésére.
- Hogyan lehet gördülékenyen kivitelezni a különböző folyamatokat?
- Milyen megoldásokra lesz szükség?
- Mennyire lenne hatékony a munkavégzés?
- Hogyan alakítaná át a produktivitást?
- Milyen irányba terelné ez a csapatösszetartást?
Természetesen, ezekre nincs egységes válasz. Mivel minden szervezet másképp működik, más infrastruktúrával és profillal rendelkezik, ezért a megoldások is cégenként eltérőek.
Fontos megemlíteni, hogy a hibrid modell azonban nem alkalmazható minden ágazatban. Csak bizonyos szektorokban vagy azok egyes részeiben kivitelezhető, ahol a munkavégzés ezt lehetővé teszi.
A hibrid rendszerhez új alapokra van szükség
A hibrid modell bevezetése alapos felkészültséget igényel. Mindenekelőtt fontos megvizsgálni azt, hogy a COVID-19 elmúlt időszakában hogyan vált be a home office vagy akár már a kombinált munkavégzés (ha alkalmazták), hogyan működnek a különböző munkafolyamatok és a döntéshozatal. Az új rendszer felépítését ajánlott több szemüvegen keresztül is áttanulmányozni. Ezért érdemes kikérni a munkavállalók véleményét is, hogy ők mit tapasztaltak, milyen meglátásaik vannak.
A hibrid szervezet fenntartásához – kezdetben legalábbis – több energiára van szükség, mint egy hagyományos vállalat menedzseléséhez. Szükség van olyan működési szabályzat és munkamódszerek létrehozására, amelyek elősegítik az erős cégkultúra kialakulását, a bizalom megteremtését és a csapatkohézió létrehozását távmunka esetén is. Mindemellett lényeges a hibrid modellt támogató infrastrukturális feltételek biztosítása, ami segíti a dolgozók hatékony munkavégzését és nem mellesleg a kommunikációt is. Egy hagyományosan működő vállalatban is nagyon fontos a megfelelő információáramlás, de egy hibrid szervezetben ez hatványozottan igaz. Hiszen ez az eredményes együttműködés forrása.
Milyen előnyei vannak a hibrid modellnek?
Függetlenül attól, hogy hibrid, ami új és elsőre talán ijesztő is lehet, sok értéket hordoz magában, melyeket ügyesen kiaknázva hamar a cég javára válhat. A távmunka és az irodai munka kombinációja lehetőséget ad egy magasabb szintű munkavállalói élmény biztosítására. Az alkalmazottak elégedettségét növeli, hogy módjuk van úgy végezni a munkájukat, ahogy arra igényük van. A számukra komfortosabb környezetben a feladatokat is lelkesebben végzik el, sőt nagyobb hatékonyságot is tudnak produkálni. Minél elégedettebb a munkavállaló, annál lojálisabb lesz a cég felé. Így létrehozható egy olyan biztos emberi erőforrás gárda, amelyre építkezni lehet.
A megfelelő munkavállalót keresve sokkal szélesebb körből lehet meríteni, hiszen a távmunkával akár megyén vagy országon túl is sikerülhet megtalálni az ideális jelöltet. Nem kell a közvetlen környezetre hagyatkozni. Ráadásul külföldi munkavállaló esetében a nyelvtudása vagy a gyümölcsöző kapcsolatai további előnyökkel szolgálhatnak a cégnek.
Nem elhanyagolható szempont a hibrid működésnél a költségek csökkentése sem. Bár irodát kell fenntartani, de sok kiadás megspórolható azon, ha csak egy kisebb helyiségre van szükség. Mivel a munkavállalók egy része a távolból dolgozik, így az általuk termelt rezsi költség nem vagy csak részben terheli a vállalat számláját.
Ez az innovatív modell a munkavégzés, a hozzáállás vagy a problémamegoldás tekintetben sokkal nagyobb rugalmasságot nyújt és jobb eredményekhez is vezethet, mint a tradicionális működési rendszer. Ahhoz, hogy hosszú távon is sikeres legyen, a vállalatoknak célorientáltan, az új lehetőségeket folyamatosan szem előtt tartva kell újra strukturálni a működésüket.
Szerző: Pataki-Magyar Gabriella
Ajándék munkaügyi szakértő
HR-esek Fóruma regisztrációhoz
A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni.
Miért érdemes csatlakoznia?
- Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
- Szakértői válaszokat keres
- Megbeszélne egy új eljárást, témát
- Kapcsolatot szeretne építeni
Legutóbbi hozzászólások