fbpx
Oldal kiválasztása

Most azok a cégek is belekóstolhattak a home office és az irodai munka kombinált változatába, akiknek ez korábban elképzelhetetlen volt. A pandémiás időszak több szempontból is próbára tette a vállalatokat, ennek egyik szelete az „új” munkavégzési formák alkalmazása volt.

A hibrid modell nem egy ismeretlen fogalom a cégeket tekintve, hiszen főleg az IT szektorban ezt a munkavégzési formát már a koronavírus előtt is javában alkalmazták. Annak ellenére, hogy még idegennek tűnik, nem kizárt, hogy hosszú távon azokban a szervezetekben is elterjedjen, ahol eddig ez nem volt jellemző.

Az elmúlt időszak bizonytalansága még most is jelen van a cégekben. Kiemelt szempont lett a munkavállalók egészségének megőrzése és ezt szem előtt tartva alakultak át a munkavégzés szabályai és módjai. A turnusváltások, az átképzések, áthelyezések és az otthoni munkavégzés miatt az egyes kollégák személyesen ritkán vagy egyáltalán nem találkoznak. Legfeljebb a virtuális térben „futnak össze”.

A digitális munkavégzés és a fizikai jelenlét egy időben történő alkalmazása teljesen összefonódik, ami így már egy hibrid rendszert alkot.

Rengeteg kérdést felvet, hogy egy ilyen modell hosszú távon hogyan befolyásolná a vállalati kultúrát vagy milyen hatással lenne a cég működésére.

 

  • Hogyan lehet gördülékenyen kivitelezni a különböző folyamatokat?
  • Milyen megoldásokra lesz szükség?
  • Mennyire lenne hatékony a munkavégzés?
  • Hogyan alakítaná át a produktivitást?
  • Milyen irányba terelné ez a csapatösszetartást?

Természetesen, ezekre nincs egységes válasz. Mivel minden szervezet másképp működik, más infrastruktúrával és profillal rendelkezik, ezért a megoldások is cégenként eltérőek.

Fontos megemlíteni, hogy a hibrid modell azonban nem alkalmazható minden ágazatban. Csak bizonyos szektorokban vagy azok egyes részeiben kivitelezhető, ahol a munkavégzés ezt lehetővé teszi.

A hibrid rendszerhez új alapokra van szükség

A hibrid modell bevezetése alapos felkészültséget igényel. Mindenekelőtt fontos megvizsgálni azt, hogy a COVID-19 elmúlt időszakában hogyan vált be a home office vagy akár már a kombinált munkavégzés (ha alkalmazták), hogyan működnek a különböző munkafolyamatok és a döntéshozatal. Az új rendszer felépítését ajánlott több szemüvegen keresztül is áttanulmányozni. Ezért érdemes kikérni a munkavállalók véleményét is, hogy ők mit tapasztaltak, milyen meglátásaik vannak.

A hibrid szervezet fenntartásához – kezdetben legalábbis – több energiára van szükség, mint egy hagyományos vállalat menedzseléséhez. Szükség van olyan működési szabályzat és munkamódszerek létrehozására, amelyek elősegítik az erős cégkultúra kialakulását, a bizalom megteremtését és a csapatkohézió létrehozását távmunka esetén is. Mindemellett lényeges a hibrid modellt támogató infrastrukturális feltételek biztosítása, ami segíti a dolgozók hatékony munkavégzését és nem mellesleg a kommunikációt is. Egy hagyományosan működő vállalatban is nagyon fontos a megfelelő információáramlás, de egy hibrid szervezetben ez hatványozottan igaz. Hiszen ez az eredményes együttműködés forrása.

Milyen előnyei vannak a hibrid modellnek?

Függetlenül attól, hogy hibrid, ami új és elsőre talán ijesztő is lehet, sok értéket hordoz magában, melyeket ügyesen kiaknázva hamar a cég javára válhat. A távmunka és az irodai munka kombinációja lehetőséget ad egy magasabb szintű munkavállalói élmény biztosítására. Az alkalmazottak elégedettségét növeli, hogy módjuk van úgy végezni a munkájukat, ahogy arra igényük van. A számukra komfortosabb környezetben a feladatokat is lelkesebben végzik el, sőt nagyobb hatékonyságot is tudnak produkálni. Minél elégedettebb a munkavállaló, annál lojálisabb lesz a cég felé. Így létrehozható egy olyan biztos emberi erőforrás gárda, amelyre építkezni lehet.

A megfelelő munkavállalót keresve sokkal szélesebb körből lehet meríteni, hiszen a távmunkával akár megyén vagy országon túl is sikerülhet megtalálni az ideális jelöltet. Nem kell a közvetlen környezetre hagyatkozni. Ráadásul külföldi munkavállaló esetében a nyelvtudása vagy a gyümölcsöző kapcsolatai további előnyökkel szolgálhatnak a cégnek.

Nem elhanyagolható szempont a hibrid működésnél a költségek csökkentése sem. Bár irodát kell fenntartani, de sok kiadás megspórolható azon, ha csak egy kisebb helyiségre van szükség. Mivel a munkavállalók egy része a távolból dolgozik, így az általuk termelt rezsi költség nem vagy csak részben terheli a vállalat számláját.

Ez az innovatív modell a munkavégzés, a hozzáállás vagy a problémamegoldás tekintetben sokkal nagyobb rugalmasságot nyújt és jobb eredményekhez is vezethet, mint a tradicionális működési rendszer. Ahhoz, hogy hosszú távon is sikeres legyen, a vállalatoknak célorientáltan, az új lehetőségeket folyamatosan szem előtt tartva kell újra strukturálni a működésüket.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Ajándék munkaügyi szakértő

HR-esek Fóruma regisztrációhoz

A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni. 

Miért érdemes csatlakoznia?

  • Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
  • Szakértői válaszokat keres
  • Megbeszélne egy új eljárást, témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni

Regisztrált fórum használó