fbpx
Oldal kiválasztása

Távmunka, bizonytalanság, a munkaerő állomány radikális változása. Ez csak néhány olyan kihívás, amivel a HR-nek meg kellett küzdenie a koronavírus miatti kialakult helyzetben. Mindamellett, hogy próbálnak egyensúlyt és összhangot teremteni a munkavállalók és a cég érdekei között.

A COVID-19 járvány kezdetén szinte egyik napról a másikra olyan változásokkal kellett szembe nézniük a vállalatoknak, amelyre eddig nem, vagy csak kis mértékben volt példa. Váratlanul és felkészületlenül értek mindenkit és ezeknek az új helyzeteknek a kezelése a humán erőforrás menedzsmentre igencsak nagy súlyt rakott.

A HR-nek megnőtt a stratégiai szerepe abban, hogy a vállalatot segítse a humán erőforrásból eredő kockázatok csökkentésében. Rövid idő alatt az addig megszokottnál is jobban helyt kellett állnia és meg kellett felelnie olyan területeken, mint:

  • a rugalmas munkarend kezelése,
  • a megelőző intézkedések végrehajtása,
  • az alkalmazottak munkahelyi aggodalmainak a kezelése,
  • a gördülékeny vállalati működés megtervezése,
  • a jóléti politikák áttekintése,
  • az alkalmazotti kommunikáció kezelése.

Milyen kihívásokkal nézett szembe a humán erőforrás menedzsment?

Kommunikáció

A hatékony kommunikáció még a „hagyományos” időkben is sokszor kihívást jelent. Ám, a pandémia alatt ez még inkább kritikus szemponttá vált. A HR-nek elsődlegesen olyan kommunikációs eszközök alkalmazását kellett megoldania, amiken keresztül az információcsere gördülékenyen zajlik az egész szervezeten belül még távmunkában is.

De az ő feladatuk az is, hogy a vezetők által meghozott intézkedéseket, az egészségügyi és jogszabályi előírásokat vagy a külső információforrásokhoz tartozó elérhetőségeket közöljék a dolgozókkal. Ezeket elfogadtassák és betartassák velük. Ezért kapott nagy hangsúlyt a megfelelő kommunikáció kialakítása.

Távmunka

Sok cégnél a távmunka korábban egyáltalán nem, vagy csak bizonyos mértékig volt jelen. A vírus miatti éles váltás sok megoldandó problémával járt, amit a humán erőforrás menedzsment próbált orvosolni. A szükséges eszközök és információk biztosításával, támogatás nyújtásával, valamint a problémákra való azonnali reakcióval tették lehetővé a hatékony otthoni munkavégzést. Szem előtt tartva a munkavállalói lojalitás és produktivitás megtartását.

A kihívást itt a távmunka zökkenőmentes kivitelezése jelentette. Nem igazán volt előre megtervezett stratégia. Többségében menet közben dolgozták ki és finomították a munkamódszereket az akciókra kapott reakciók alapján.

Bizonytalanság kezelése

Ez nem kis fejtörést jelentett a HR szakembereinek. A pandémiás időszak egy olyan bizonytalan helyzet, amikor igazából senki sem tudja mi lesz holnap. Nem lehet előre megjósolni, hogy milyen intézkedéseket kell bevezetni a cég és a munkaerők megtartásáért.

Az alkalmazottak félnek, hogy elveszítik a munkájukat és egzisztenciális válságba kerülnek, ami stresszt és szorongást okozhat náluk. A HR-esek igyekeznek ezt a bizonytalanságot eloszlatni, miközben azért is dolgoznak, hogy az egész szervezetet összehangoltan tudják kezelni.

Rendezvények új köntösben

A cégek életéhez szervesen hozzátartoznak a különböző külső és belső rendezvények, képzések – mint például a csapatépítő tréningek, állásbörzék, előadások stb. A koronavírus miatt a HR-eseknek ezeket az összejöveteleket más módon kellett megoldani. Vagy az online térbe helyezték át vagy egyszerűen elmaradtak. De sok esetben a hibrid megoldások (egyszerre személyes és online mód) is szerepet kaptak. Természetesen minden rendezvény alapfeltételét képezte az előírt egészségügyi előírások betartása, amivel a vírus felbukkanása előtt nem kellett foglalkozni.

Állásinterjúk és onboarding kicsit másként

Az online módon történő állásinterjúra a pandémia előtt is volt példa, főként a távolságok miatt. Most azonban mindezt az egészségügyi intézkedések is meghatározták.

Az újonnan felvett munkavállalók betanítása is új megoldást kívánt. Azoknál a munkaköröknél, amelyiknél nincs feltétlen szükség a személyes jelenlétre, a betanítás is online módon történt. Ennek alapvető feltétele, hogy a munkahelyek biztosítsák hozzá a műszaki hátteret.

Szerencsére, egyes esetekben ez kifejezetten jól működik, mivel online sokkal koncentráltabban történik a betanítás. Gyorsabb és hatékonyabb lehet abból a szempontból, hogy nincsenek az irodába belépő, a folyamatot megzavaró kollégák.

Elbocsátások és munkaerőfelvétel

Sajnos, nagyon sok vállalkozásnak kellett meghozni azt a döntést, hogy leépíti a munkaerő állományát. Nehézséget okozott annak kiválasztása, hogy kiknek kell menniük a cégtől és kik maradjanak. Ezt pedig az elbocsátások kíméletes, de közel sem könnyű kommunikálása is tetézte.

Koronavírus előtt elsősorban azzal küzdöttek a cégek, hogy nem találták meg a megfelelő szakembereket vagy, hogy hogyan találják meg őket. Mivel a járvány miatt rengetegen veszítették el az állásukat, ezért a munkáltatók szemszögéből fordult a kocka. Sok potenciális, ráadásul magas szakmai tapasztalattal rendelkező jelölt keres munkát. Ezért a cégek most sokkal nagyobb mederből meríthetik meg a hálójukat és jóval nagyobb eséllyel találhatják meg az ideális munkaerőt.

Azonban felmerül a kérdés, hogy visszavegyék a volt munkavállalókat vagy újakat alkalmazzanak?

Persze ezt meghatározza, hogy az elbocsájtott dolgozók még mindig keresnek-e munkát, de az employer branding szempontjából mindenképpen megfontolandó.

Mire kell számítania a HR-nek a jövőben?

Az elmúlt egy évben sok új dolgot tapasztalhattak meg a cégek, sok új alternatív megoldás született, ami lehetővé tette a munkafolyamatok hatékony működését. Felismerték, hogy a távmunka nem egy ördögtől való dolog, amellett, hogy nagyfokú alkalmazkodást kíván.

A munkavégzés a pandémia után sem fog visszaállni a megszokott kerékvágásba. A távmunka ugyanúgy megmarad, hiszen bebizonyosodott, hogy ez működik és az alkalmazottak is igényt tartanak rá.

Ez azt is jelenti, hogy egyes vállalkozásokat a hibrid működés fogja jellemezni. Míg bizonyos dolgozók a távolból fogják erősíteni a szervezetet, addig mások személyesen dolgoznak majd a cégnél. Ehhez a megoldáshoz elengedhetetlen a hosszú távon is jól működő stratégia kidolgozása és a munkafolyamatok összehangolása az eredményesség érdekében.

A megfelelő eszközt a még inkább előtérbe kerülő digitalizáció és az automatizáció jelenti, ami a jövőben is egyre nagyobb teret fog nyerni. A munkáltatóknak és a munkavállalóknak is világossá vált, hogy a digitális készségekre rendkívül szükség van. Egyszerűen elengedhetetlen a gyors és innovatív működéshez. Ezért a HR-nek a munkaerő felvételnél vagy az alkalmazottak képzésénél is a digitális hozzáértésre kell helyezni a hangsúlyt.

A digitális készségek fontossága már az állásinterjúnál is megmutatkozik. A cégek gyakrabban alkalmazzák majd az online, videós állásinterjút. Ebben és a toborzás teljes folyamatában jelentős segítségükre lesznek a különböző technológiai eszközök.

Ugyanúgy, ahogy a rendezvények esetében is. A vírus előtti helyzet visszaállítása nem feltétlenül fogja az események csak offline módon történő lebonyolítását eredményezni. Például az előadások, képzések vagy üzleti találkozók sokkal rugalmasabban megoldhatók online vagy hibrid módon. Ezzel többek között az utazási idő és költség is megspórolható.

Bár a HR-nek sok területen jelentett kihívást a pandémiás időszak, mégis viszonylag gyorsan tudtak alkalmazkodni kialakult helyzethez. Igyekeznek megfelelni és támogatni a szervezetet a nehézségekben. Ebben a nagy segítséget jelentenek a digitális eszközök, amivel a kommunikációs és a személyes találkozásoknál felmerülő akadályokat sikerül áthidalni.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

Ajándék munkaügyi szakértő

HR-esek Fóruma regisztrációhoz

A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni. 

Miért érdemes csatlakoznia?

  • Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
  • Szakértői válaszokat keres
  • Megbeszélne egy új eljárást, témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni

Regisztrált fórum használó