fbpx
Oldal kiválasztása

Március óta sokat olvashattunk, hallhattunk arról, milyen munkaerőpiaci és gazdasági károkat okozott a járvány. A vállalkozások bevétele erősen csökkent, forgalmuk visszaesett vagy arra kényszerültek, hogy szüneteltessék vagy megszüntessék tevékenységüket.

A munkavállalókat tekintve, sokan veszítették el a munkájukat, jobb esetben csökkentett óraszámban dolgozhattak tovább vagy esetleg állásidőre kötelezve kevesebb bért kaptak. Természetesen ezek a rosszabb esetek. Akinél a tevékenység és munkakör lehetővé tette, ott jellemzően home office-ban dolgoztak tovább vagy különböző védőintézkedéseket és korlátozásokat alkalmazva folyt tovább a hagyományos munkavégzés.

Ahogy fokozatosan kezd visszaállni az élet a korlátozások után, a vállalkozások is igyekeznek „visszatérni” és a normális kerékvágásban folytatni tovább. Azonban minden ugyanolyan, mint a koronavírus járvány előtt, valószínűleg már nem nagyon lesz. A változások már hetekkel ezelőtt elindultak. Az üzleti életben egy új időszámítás veszi kezdetét, amihez előbb-utóbb a cégek és a piac is alkalmazkodni fog.

A kulcs a körültekintő tervezés

Jelenleg még mindig nagy a bizonytalanság. A vállalkozásoknak végig kell gondolnia, hogy mi az a legfontosabb cél, amiért az újrakezdést tervezik. Mely okok vezetnek oda, amik szükségessé teszik a minél hamarabbi visszatérést a korábbi munkavégzéshez?

  • Hanyatlóban van a termelékenység?
  • Csökken a bevétel?
  • Sérül a kereskedelem?
  • Gyengül a vállalati kultúra?

Türelem

Attól függetlenül, hogy milyen indok áll a háttérben, nem szabad, hogy gyorsan és meggondolatlanul induljon újra a vállalati élet, mert ez akár negatívan, visszafelé sülhet el. Érdemes rászánni egy kis időt, türelemmel lenni és logikusan megtervezni a hogyan tovább kérdését. Az elmúlt hónapok alatt kialakult egyfajta működési struktúra. Mielőtt bármilyen döntés születne, tanácsos megvizsgálni, hogy mennyire vált be a járvány alatt használt rendszer, okozott-e valamilyen kárt a produktivitásban és ez alapján mérlegelni a visszatéréssel járó kockázatokat.

Felmérés

Egy ilyen pandémiás időszak után célszerű tisztában lenni azzal is, hogyan vélekednek a munkavállalók az újrakezdésről. Sokan tartanak a fertőzés veszélyétől, ami nem csak a munkahelyen érheti őket, hanem már az odajutás is rizikót rejt magában, ha valaki pl. tömegközlekedik. Nem biztos, hogy mindenki vissza tud vagy akar menni, függetlenül attól, hogy esetleg nem beszélnek róla. Ezért először nem árt végezni egy belső felmérést.

Mi történik akkor, ha mindenki visszatér és elkezdődik a munka?

Az alkalmazottakat és a cég termelékenységét, működését is figyelembe véve érdemes megvizsgálni az aktuális helyzetet és ezek függvényében döntést hozni. Mely munkavállalókat lehet visszahívni? Kikre van elsősorban szükség? Kik tartoznak a veszélyeztetettebb kategóriába?

Az újraindulás elsődleges szempontjaként az egészségügyi kockázatok minimalizálását kell szem előtt tartani, mely a fokozatossággal szabályozható. Az eddig bevált rendszert, szervezési szisztémát át kell gondolni és kitalálni azt, hogyan fognak tudni az alkalmazottak egyszerre hatékonyan és biztonságos munkakörnyezetben dolgozni.

Egészségvédelem

Nagyon fontos, hogy ki legyenek alakítva a vállalatban és közvetítve a munkavállalók felé a megfelelő egészségvédelmi szabályok és ellenőrző intézkedések, melyeket az egész kollektívának be kell tartani. Ezért különösen nagy odafigyelést igényel, hogy ezek hogyan vannak kommunikálva, hogy biztosan mindenkihez eljusson az információ.

Lényegesebbé válik a különböző védőfelszerelések, védőeszközök (szájmaszk, kézfertőtlenítő, stb.) használata, az emberek óvatosabbak lesznek. Attól függetlenül, hogy elő van írva, a dolgozók továbbra is megtartják a távolságot egymás között.

Sok helyen megmaradhat az otthoni munkavégzés, hiszen az utóbbi időben kiderült, hogy hatékonyan és minden probléma nélkül tud működni. Minél tovább maradnak home office-ban a dolgozók, annál biztosabb a munkaerő egészségének védelme.

Hogyan változnak a munkafeltételek?

A COVID-19 okozta veszélyhelyzet következményeként az ügyféltalálkozókat és az üzleti utakat, tárgyalásokat esetenként felválthatja a videókonferencia. Így mérséklődik az utazások száma és a személyes értékesítések, előadások is átkerülhetnek a virtuális térbe.

Ahogy eddig megtapasztalhattuk ezek az online megoldások eredményesnek bizonyultak, ráadásul rengeteg időt és költséget takarítanak meg.

Az elmúlt hónapokban felgyorsultak a tendenciák, egyre gyorsabban terjed a digitalizáció, a vállalatoknál növekszik a felhő alapú szoftverek iránti igény. A távmunka és az ehhez való alkalmazkodás rávilágított arra, hogy szükség van a különböző digitális eszközökre.

Az egyes munkafolyamatok automatizálódni fognak. Már nem lesz elég a Skype vagy az e-mail, olyan összekötő alkalmazásokra van szükség, amivel a különböző területeken hatékonyan és online lehet a munkát elvégezni.

HR-esek Fóruma tipp:

Az OLM Rendszer KOMMUNIKÁCIÓ moduljas egítségével egy egyedülálló kommunikációs csatornán keresztül tudnak munkatársaival összekapcsolódni, egy biztonságos csatornán keresztül, hogy garantáltan eljussanak a hírek és üzenetek egymáshoz.

A megfelelő infrastrukturális környezet biztosításán túl a munkaszervezés során figyelembe kell venni a különböző pszichológiai tényezőket. A mentálisan is egészséges közeg megteremtését meghatározzák a munkavégzés feltételei, mint a helyszín és annak körülményei, a munkavégzés ideje, a kommunikáció módja, a teljesítmény ellenőrzése és annak motivációja.

Tekintettel az egyén szükségleteire, a munkavégzés helyére (otthon vagy az irodában) és a szervezeti adottságokra és lehetőségek biztosítására, a pszichológiailag is ideális munkaszervezéssel elkerülhető, hogy az alkalmazottakat visszatérés után túlzott stresszhatás érje. Ezeket már előre kommunikálva, a munkavállalók is fel tudnak készülni, alkalmazkodni tudnak a kialakított szempontokhoz.

A visszatérés utáni kezdeti időszakban ahhoz, hogy a vállalkozások – kevesebb feladat esetén is – meg tudják tartani munkavállalóikat, különböző költségkímélő és munkahelymegtartó megoldásokat léptetnek életbe, mint pl. a fent említett home office megtartását, szabadságok kiadását vagy támogatások igénybevételét.

Rengeteg kis- és középvállalkozás és nagyobb cégek is már igényelték a Gazdaságvédelmi Akcióterv csökkentett munkaidő támogatását, amely 3 hónapon keresztül nyújt segítséget a vállalatoknak a dolgozók bérének kifizetésében és a munkaerő megtartásban.

Az előrejelzések szerint várható, hogy hazánkban kialakul a koronavírus második hulláma. Nem lehet tudni, hogy milyen mértékű lesz és milyen korlátozások lépnek ismét életbe, azt azonban igen, hogy a cégek most már tudatosabban, tapasztaltabban tudnak felkészülni és akcióba lépni egy hasonló pandémiás időszakban.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

INGYENES ALKALMAZÁS OTTHONI MUNKAVÉGZÉSHEZ

Mi az HR-esek Fórumánál azért dolgozunk szakértőinkkel együtt, hogy a humán erőforrás területén dolgozók munkáját segíteni tudjuk. Ezért szeretnénk a figyelmébe ajánlani az OLM Rendszerek Home Office csomagját.  A távmunka jelenleg gyógyír sok cég számára a produktivitás fenntartásához ezért az alkalmazást most ingyenesen tudja használni.

Mik a csomag előnyei?

  • Költség és kötelezettségmentes
  • Távmunka kompatibilis
  • Könnyen kezelhető alkalmazás
  • 1db aláírással hitelesíthető (szkennelve is)
  • Törvényeknek megfelelő nyilvántartás

Ajándék munkaügyi szakértő

HR-esek Fóruma regisztrációhoz

A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni. 

Miért érdemes csatlakoznia?

  • Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
  • Szakértői válaszokat keres
  • Megbeszélne egy új eljárást, témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni

Regisztrált fórum használó