fbpx
Oldal kiválasztása

Míg a munkavállalók azért fogják a fejüket, hogy vajon miből fognak megélni, ha elveszítik a munkájukat, addig a munkaadók azért, hogyan tudnak bevételt termelni, amiből fenn tudják tartani a vállalkozásukat.

Nem is olyan rég még a megfelelő munkaerő megszerzése jelentett egy lényeges kihívást a munkáltatók számára, most pedig azért küzdenek, hogy meg tudják tartani a jelenlegi alkalmazottaikat. A COVID-19 koronavírus terjedése egy lehetetlen helyzet elé állítja a cégeket és a dolgozókat egyaránt. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a járvány közvetlenül nem fenyeget minden iparági szegmenst, azonban közvetetten éreztetheti hatását. Akár negatívan, akár pozitívan.

Márciusban 30-40 000 ember veszthette el munkáját hazánkban a koronavírus miatt. Ha a járványügyi helyzet nem mutat javuló tendenciát záros határidőn belül, akkor ez a szám exponenciálisan növekedni fog, ami százezres nagyságrendű is lehet. Sok munkáltató arra kényszerül ebben az időszakban, hogy megszüntesse alkalmazottai jogviszonyát, mivel nincs munka, nincs termelés, ezáltal elegendő bevétel sincs a munkabérek és járulékok kifizetésére. Ezt a lépést azonban csak a legvégső esetben teszik meg, azzal a reménnyel, hogy ha minden visszatér a normális kerékvágásba, akkor újra visszavehetik munkavállalóikat. Addig is igyekeznek olyan más megoldásokhoz folyamodni, amivel biztosítani tudják a dolgozók megélhetését. Akár – megtartva a jelenlegi munkaviszonyukat – ideiglenesen máshol vállaljanak munkát, amivel bevételhez juthatnak. Megoldás lehet az állásidő alkalmazása is, melynek keretében az alkalmazott megkaphatja a bérének 60-70%-át.

Hogyan érinti az egyes iparágakat a vírus?

A járvány negatív hatása most különösen azokban az iparágakban veti meg a lábát, ahol a személyes kontaktus elkerülhetetlen. Ilyen pl. a vendéglátás, a rendezvényszervezés, a turizmus, a légi közlekedés, a szépségipar. Ugyanis itt van a legnagyobb esély arra, hogy a járvány akár országokon átívelően is tovább terjedjen.

Vannak azonban olyan ágazatok, amelyeket kevésbé viselt meg a koronavírus, sőt, még pozitív eredményt is tapasztalhatnak. Hiszen például az IT szektor, a logisztika, az e-kereskedelem, a kiskereskedelem álláshirdetései után megnövekedett a kereslet, ami bizonyítja, hogy a munkanélküliek száma valóban megnövekedett. Az emberek igyekeznek más munkát keresni, még ha ez csak átmeneti időszakra is vonatkozik.  

Kifejezetten távmunkára hirdetett állások száma azonban nem növekedett, de csökkenő tendenciát sem mutat. Ennek oka az lehet, hogy a vállalkozások még csak az elmúlt pár hétben csöppentek bele a távmunka világába, így még nem forrott ki náluk teljesen egy fenntartható megoldás az ilyen atipikus foglalkoztatás mikéntjére.

Milyen kockázatokkal kell számolni a munkaviszony szereplőinek?

Azok a munkavállalók, akik a járvány miatt elveszítették az állásukat, de más munkából származó bevételre nem számíthatnak, ők nagy valószínűséggel álláskeresési járadékot fognak igényelni. Ennek személyes ügyintézése a járvány idején korlátozott módon történik. Ahhoz, hogy minél gyorsabban menjen végbe ez a procedúra, javasolt minden munkavállalónak ügyfélkapuval rendelkeznie. Így az elbíráláshoz szükséges dokumentumokat online vagy postai úton is lehetőség van eljuttatni az illetékes szervhez. Az online ügyfélkapu hiányában azonban legalább 3 hónapra is elhúzódhat a munkanélküli segély ügyintézése, melynek következménye, hogy az álláskeresők annyival később jutnak bevételi forráshoz és egyben TB támogatáshoz is. A munkaviszonnyal együtt az egészségbiztosítási jogviszony is megszűnik. Passzív módon még 45 napig él a TB járulék, ám ezután gondoskodni kell annak biztosításáról. Akár magánúton, akár más munkaviszony létesítésével vagy álláskeresési járulék igénylésével.

A munkáltatók számára sem jelent éppen kis rizikót, ha a munkavállalókat el kell bocsátani. Feltehetőleg a felek ilyenkor abban állapodnak meg, hogy ha jobbra fordul a helyzet, akkor a munkaadó újra alkalmazni fogja a dolgozót. Hiszen bevált munkaerőről van szó, nem kell időt, pénzt és energiát belefektetni abba, hogy új embert keressenek, és nem telik el idő azzal sem, míg beletanul a feladataiba. Ha valóban az említett módon válnak el egymástól, és a jelenlegi helyzet szerencsés kimenetelű lesz, akkor minden visszatérhet a régi kerékvágásba.

De mi van akkor, ha ez máshogy alakul? A jó munkaerő, aki évek óta a cég egyik szerves része, más munkát választ és újat kell keresni helyette? Vagy mi történik akkor, ha a cégnek hosszú időbe telik újra talpra állni és nem mindenkit tud újra foglalkoztatni? Jár ez valami következménnyel?

Ezek a kérdések elgondolkodtatnak, hogy mi lenne a legideálisabb megoldás a munkaviszony megszüntetésére, illetve arra, ha minden másként alakulna?

A munkaviszony megszűntetése

Habár a járvány miatt egy rendkívüli, vis maior helyzet áll fenn a gazdaságban, ennek ellenére minden munkaügyi intézkedésben – mindenféle változtatás nélkül – a Munka Törvénykönyve a mérvadó.

Vélhetően a legtöbb esetben a koronavírus miatt a közös megegyezéses felmondás jön szóba. Ebben az esetben nem jár a munkavállalónak semmilyen végkielégítés és nincs felmondási idő sem, ezért őrá nézve nem biztos, hogy a legmegfelelőbb mód ez a munkaviszony megszüntetésére. Azonban a felek, ennél a típusnál megállapodhatnak a mindkét személy számára kedvező feltételekben, pl.: mikor szűnjön meg a munkaviszony, meddig van lehetőség elfogadni az ajánlatot, hogyan történjenek az elszámolások, stb.

Ha a munkáltató azt ígéri a munkavállalónak, hogy a jelen helyzetre való tekintettel később megint alkalmazni fogja őt, ez szintén az alkalmazottat tekintve még mindig nem garancia semmire, hiszen semmilyen kötelezettsége nincs rá. De jelen helyzetben a cégek a lehető leghumánusabb megoldásokat keresik, hogy egyfajta biztonságot, reményt adjanak dolgozóiknak. Amellett, hogy most abban sem lehetünk biztosak, hogy a járványügyi válságból az „elesett” vállalkozók újra talpra tudnak-e állni.

A munkáltató élhet a felmondás lehetőségével is, mely során a felmondási idő és a meghatározott végkielégítés is jár a munkavállalónak.

Fontos, hogy bármilyen megállapodás is szülessen, mindent részletesen és érthetően foglaljuk írásba!

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

INGYENES ALKALMAZÁS OTTHONI MUNKAVÉGZÉSHEZ

Mi az HR-esek Fórumánál azért dolgozunk szakértőinkkel együtt, hogy a humán erőforrás területén dolgozók munkáját segíteni tudjuk. Ezért szeretnénk a figyelmébe ajánlani az OLM Rendszerek Home Office csomagját.  A távmunka jelenleg gyógyír sok cég számára a produktivitás fenntartásához ezért az alkalmazást most ingyenesen tudja használni.

Mik a csomag előnyei?

  • Költség és kötelezettségmentes
  • Távmunka kompatibilis
  • Könnyen kezelhető alkalmazás
  • 1db aláírással hitelesíthető (szkennelve is)
  • Törvényeknek megfelelő nyilvántartás

Ajándék munkaügyi szakértő

HR-esek Fóruma regisztrációhoz

A HR-esek Fórumán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a koronavírus idején segítsük az emberi erőforrás területén dolgozó szakemberek munkáját. A HR-esek Fóruma ingyenesen használható és szakértőinktől is lehet kérdezni. 

Miért érdemes csatlakoznia?

  • Szakmai kérdése van a jelenlegi kihívásokkal kapcsolatban
  • Szakértői válaszokat keres
  • Megbeszélne egy új eljárást, témát
  • Kapcsolatot szeretne építeni

Regisztrált fórum használó